stress effekter

Det är ingen hemlighet att stress påverkar kroppen på massor av olika sätt – men att den påverkar hundratals funktioner kanske inte många vet.

– När stresshormonerna ökar påverkar de över 300 olika platser i kroppen, berättar Are Holen, professor i psykiatri och stressforskare.

Det är särskilt hjärt- och kärlsystemet som påverkas.

– Blodtrycket ökar, vilket kan vara början på en ond cirkel som kan sluta i hjärtattack eller stroke, förklarar Holen.

Stressens negativa effekter

När vi stressar är det framför allt tre hormoner som är inblandade: kortisol, adrenalin och noradrenalin. På kort sikt ger de oss energi och fokus, men ett långvarigt hormonpåslag är mindre bra.

Bland annat kan det leda till förändringar i hjärnan, ge sämre hud (utslag till exempel) samt försvaga immunförsvaret, vilket i sin tur kan leda till att vi lättare drabbas av infektioner och sjukdomar.

Det som händer i hjärnan är att strukturen i bland annat hippocampus kan förändras, platsen för vårt korttidsminne. Måttlig stress är bra för inlärningsförmågan, men att försöka lära sig något under långvarig, hög stress är desto svårare, menar Are Holen.

Forskare kopplar även stress till allergier, astma, IBS och autoimmuna sjukdomar, skriver Daily Mail.

Sunt med lite stress

Men stressen påverkas oss inte bara negativt – i lagom mängd kan den, som sagt, hålla oss skärpta.

– Stressen blir bara farlig om den är hög under en lång tid. Och då pratar jag inte om dagar och veckor, utan snarare om månader och år, säger Are Holen.

Han menar att det är viktigt att hitta en balans mellan stress och avkoppling.

– Har man en hög stressnivå finns det en risk att man bara fortsätter och fortsätter. Därför är det viktigt med pauser. Man kan dela in dygnet i tre delar, där en tredjedel består av sömn och vila, en tredjedel av jobb och resten av lustfyllda aktiviteter och återhämtning, säger han.

 Av: Trine Solberg

Foto: TT

Läs mer:

Naturen botar stress bättre än medicin

7 märkliga saker stress gör med kroppen

Lär dig ta kontroll över stressen – 5 enkla knep!

Se mer inspirerande innehåll från oss på Femina: