gå långsamt

Om du ute och går och själv får välja tempo, hur fort går du då? Det kanske låter som en oviktig fråga, man går väl så fort man själv vill, men faktum är att din självvalda gånghastighet kan säga en hel del om din hälsa.

I en stor studie vid Duke University på Nya Zeeland har man följt över 1 000 personer födda 1972 och 1973, som nu alltså är omkring 46–47 år gamla. Man har bland annat mätt deras självvalda gånghastighet och sett att farten man har på benen när man är 45 år gammal speglar ens fysiska och neurologiska åldrande.

Att gånghastighet kunde säga mycket om ens hälsa visste man redan, men den här nya studien som presenterades i JAMA Network Open har kunnat ge en mycket djupare kunskap om detta samband.

– Gånghastighet är inte bara en indikator på åldrande utan kan också visa på hur det står till med hjärnans hälsa genom livet, säger Line Jee Hartmann Rasmussen till Health.

Gånghastighet kopplades till medicinska tester

Försökspersonerna har följts ända sedan de var tre år gamla. Redan då gjordes neurologiska undersökningar av dem där man mätte bland annat intelligens, motorisk färdighet och språkkunskaper. Sedan har dessa personer följts under livet och med jämna mellanrum har nya tester genomförts.

När testpersonerna hade blivit 45 år gamla mättes deras genomsnittliga gånghastighet. Man gjorde också utförliga medicinska tester som BMI, blodtryck, kolesterolnivåer, en MR-scanning av hjärnan och uppskattat åldrande av ansiktet.

När testerna var gjorda jämfördes resultaten med de som hade lägst respektive högst gånghastighet, och då kom man fram till tre viktiga resultat:

  • Långsam gånghastighet är kopplat till dålig fysisk funktion i medelåldern. Precis samma resultat har man kunnat se i tidigare studier med äldre, att den som går långsamt också har sämre fysisk status för sin ålder än den som går snabbare.
  • Långsam gång verkar också vara kopplad till ett snabbare åldrande. Det gällde inte bara rent fysiska förändringar kopplade till de inre organen, utan också åldrande i hjärnan och i ansiktets utseende.
  • Det tredje resultatet visade att de som gick snabbare hade högre IQ och lägre risk att drabbas av demens, så även de neurologiska och kognitiva funktionerna påverkas. Forskarna kunde till och med gå ett steg längre och se att de som hade sämre neurologiska funktioner när de var tre år också gick långsammare när de var 45 år gamla, så visst åldrande verkar förutbestämt om man inte själv gör något åt det.

Så kan du bromsa åldrandet

För ja, det går att göra något åt det. Att gå kan verka simpelt men är utmanande för kroppen och gör att såväl muskler som inre organ, nervsystemet och hjärnan får jobba. Gånghastigheten är en markör för hur kroppen som helhet mår. Genom att gå och hålla dig fysiskt aktiv på andra sätt kommer du att hålla ett högre gångtempo genom hela livet och också påverka hälsan och åldrandet i stort.

Så mäter du din egen gånghastighet

Mät upp en sträcka på tio meter. Gå den sträckan i din egenvalda hastighet. Dela sedan sträckan på hur många sekunder det tog att gå. Då får du fram hur många meter per sekund du går. Om det tog 10 sekunder att gå sträckan går du alltså 1 meter per sekund.

I studien gick de som gick långsammast cirka 1,2 meter per sekund och de som gick snabbast gick 1,7 meter per sekund i genomsnitt.

Källa: Health

Foto: TT

Läs mer:

Supermaten som stoppar hudens åldrande

Anders Hansens tre bästa tips för att få hjärnan att må bra

Det här avslöjar dina rynkor om dig och ditt liv

Se mer inspirerande innehåll från oss på Femina: