Högkänsliga personer, även kallade HSP, kan ha lätt för att bli överväldigade och drunkna i sina egna känslor. Då gäller det att aktivt jobba med sitt mående i vardagen för att må bra. Författarna Maggan Hägglund och Doris Dahlin, som själva är högkänsliga, ger här sina bästa tips – vilka kan du tillämpa i din vardag?

1. Ta tid för reflektion

– Det är användbart att träna upp sin förmåga att reflektera. Det är inte alltid man tar sig tid för det, men avsätt en stund minst en gång i veckan, säger Doris Dahlin och fortsätter:

– Fråga dig själv: Hur reagerade jag och vad beror det på? Vad kan jag lära mig? Det blir enklare att sortera tankarna och känslorna.

2. Hitta din rytm

En stabil rytm när det kommer till sömn, mat, arbete och socialt liv gör livet mer balanserat.

– Man ska inte sätta in för mycket i schemat, utan hitta sin egen rytm och den mängd man själv mår bra av, säger Maggan Hägglund.

Läs även 7 saker en högkänslig behöver för att må bra

3. Var självsnäll

– Man ska vara självsnäll och fråga sig själv vad man mår bra av och vad man vill ha i sitt liv. Man kan även prata lite snällt till sig själv om något går fel, det är inte så konstigt att allting inte alltid går som man tänkt, säger Maggan Hägglund.

4. Se över vad du kan välja bort

Om schemat känns fullproppat och tiden för att ta hand om dig själv knapp bör du se över om du kan välja bort något i din vardag.

– Det kan vara väldigt begränsat om man är ensamstående, men man behöver exempelvis inte erbjuda sig att vara med i en viss förening eller göra något extra till ett klassmöte. Köp bullar istället för att baka, det gäller att hitta det man kan välja bort oavsett om det är stort eller litet, säger Doris Dahlin.

Läs även Är du en högkänslig person? Här är 9 tecken

5. Hitta dina stunder

Hitta dina egna små stunder när du får göra det du gillar och mår bra av.

– Jag behöver exempelvis inte skriva eller älta problem på bussen, utan kan istället lyssna på musik eller en ljudbok. Då blir de där 17 minuterna min egen stund, säger Maggan Hägglund.

6. Lyssna på dina behov

– Känn efter. Vad behöver jag? Vad blir jag glad av i dag? Det gäller att lyssna på sina egna behov, säger Maggan Hägglund.

Läs även 9 tecken på att du har ett högkänsligt barn

 

7. Ge dig själv det du behöver

När du lyssnat på dina behov och identifierat vad just du behöver för att må bra, oavsett om det är på daglig basis, en gång i månaden eller mer sällan, så gäller det att även ge dig själv det.

– Hitta ett sätt att möta det i vardagen enligt det du har råd och möjlighet till, säger Doris Dahlin.

Maggan Hägglund fyller i:

– Ta ner det på en rimlig och realistisk nivå. Det behöver inte vara en resa till Barbados med barnen, utan det kan vara något litet i vardagen.

 

Läs även 8 vanor högkänsliga personer ofta har

Foto: Shutterstock
Artikeln publicerades först på MåBra.