Video: Se saker lyckliga par gör på helgerna – för att få relationen att hålla
1:04

Efter reklamen: Video: Se saker lyckliga par gör på helgerna – för att få relationen att hålla

(1:04)

Slå på ljud

– Har du konstanta cravings efter kakor, bakelser och tårtor?

Kvinnan som ställer frågan går under namnet Zoe och i ett nära 15 minuter lång klipp på YouTube berättar hon vad som hände då hon, under ett års tid, bestämde sig för att sluta med socker. Helt och hållet. Det vita, uppenbara och mer raffinerade, sockret, vill säga. Zoe avslöjar i klippet att hon ÄLSKADE sötsaker. Hon hade kylen och skafferiet fyllt av socker. Efter varje måltid åt hon sötsaker: glass, kakor, bakelser... Men till slut fick hon nog. Hennes hy mådde inte bra och hon kände sig trött.

– Jag började läsa på om socker, och hur det påverkar vår kropp, berättar hon i klippet.

I klippet berättar hon om insulin, hur insulinet påverkas av sötsaker och hur det, i sin tur, påverkar vårt mående och vår vikt. Och inte minst – vår hy.

Slutade med socker – så gjorde hon

Zoe avslöjar hur svårt det var att sluta med socker, mycket eftersom det tillsatta sockret finns i så många matvaror. Matvaror vi normalt inte förknippar med vitt socker.

– Om du läser baksidan på förpackningarna så kommer du bli förvånad – det är så mycket mer socker i produkter än vad vi tror, slår hon fast.

Hon fortsätter:

– Man måste vara smart när man handlar – och när man äter.

Zoe berättar att hon gått från att konsumera snacks och halvfabrikat, både sött och salt, till att äta mer frukt och grönt. Men hur gjorde hon? I klippet avslöjar hon att hon helt enkelt slängde ut skräpmaten och ersatte den med annat. Avocado blev en stor favorit.

Det här händer i kroppen när du slutar dricka alkohol

Så var det att bli sockerfri

På YouTube berättar Zoe om hur det i början var svårt att sluta med socker och halvfabrikat. Hon var konstant sugen. Men mest av allt var hon uttråkad. Tidigare hade hon använt så mycket tid år att snacksa på något. Lösningen blev att njuta mer av mat, då hon åt. Hon stannade upp och tuggade mer, försökte känna alla smaker, och plötsligt uppskattade hon smaken i potatis och brunt ris. Det smakade helt enkelt mer, och bättre, än gelebjörnar.

– Det som blev min nödlösning, när suget blev för stort, var att äta nötter, berättar Zoe.

Zoe märkte alltså att hon blev mer sugen då hon blev uttråkad. Hon började tänka på det beteende och istället för att äta något när hon exempelvis ville ta en paus från pluggandet så gick hon en promenad. Eller gjorde något helt annat en stund.

Tips till andra – sluta med socker

Zoe avslutar sin video med att ge andra som går i samma tankar som hon, och vill sluta med socker, några tips.

1. Ge det några månader. De första 1-2 månaderna är riktigt svåra – men håll ut! Snart kommer du att både se, och känna, hur du förändras.

2. Tänk att det här är något du gör för din egen skull! Ditt framtida jag kommer att tacka dig.

Efter tre månader avtog suget och att tacka nej till kakor, glass och annat var inte längre svårt. Zoe mängde hur hennes hy blev bättre, hennes akne försvann och hon tappade i vikt.

I slutet av klippet säger Zoe att hon, efter sitt sockerfria år, ibland äter god- och sötsaker. Men bara då hon är sugen. Hon gör det inte för att hon har tråkigt eller för att hon måste.

Hela klippet kan du se här!

Mest läst