Att ligga och vrida och vända sig i sängen in på småtimmarna medan hjärnan går på högvarv är riktigt frustrerande. Särskilt om du vet med dig att det snart är dags att stiga upp.

Läs också: 7 nyttiga snacks att äta på kvällen – som inte stör din nattsömn

Stress är nästan alltid boven i dramat, men att försöka stressa ner samtidigt som man inte kan sova orsakar oftast bara ännu mer stress.

Dr Andrew Weil, Harvardakademiker och bästsäljande författare, förespråkar andningsövningar för att lättare somna – och i synnerhet en teknik som han kallar 4-7-8.

Andningstekniken passar alla som lider av sömnsvårigheter, menar Dr Andrew Weil. Och det bästa av allt? Du behöver varken vara en meditationsexpert eller erfaren yogautövare för att bemästra 4-7-8. Allt som krävs är sex enkla steg för att försätta dig i djup avslappning.

Andningstekniken 4-7-8 – så gör du:

1. Förbered – Pressa överdelen av din tunga mot gommen, strax bakom framtänderna. Håll den där under resten av följande fem steg.

2. Andas ut – Släpp ut luften genom din mun och andas ut helt.

3. Andas in – Stäng munnen helt och andas långsamt in genom näsan medan du mentalt räknar till fyra.

4. Håll andan – Låt luften vara kvar och räkna mentalt till sju medan du håller andan.

5. Andas ut igen – Andas ut långsamt genom munnen medan du mentalt räknar till åtta.

Repetera – Upprepa de fem stegen fyra gånger.

Källa: Dr Weil
Foto: Shutterstock

Få mer av Femina – klicka på ”Gilla” nedan för att följa oss på Facebook

[socializer-facebooklikeshare href=”https://www.facebook.com/femina.se/” layout=”standard” action=”like”  showfaces=”true” share=”false” width=”320″]

Läs också:

Ny studie: kvinnor behöver mer sömn än män

Konkreta tips för att slippa sömnproblem