Det finns olika rön kring huruvida man ska äta på kvällen eller ej då många säger att ämnesomsättningen går ner och våra kroppar lättare lägger på sig fett. Dessutom kan vår blodsockernivå skjuta i höjden och vi blir pigga igen. Men frågan vi bör ställa oss är snarare: är vi hungriga? Då behöver vår kropp mat. Och då bör vi äta.

Här är 7 mellanmål att äta under kvällstid som mättar men inte stör din nattssömn:

1. Keso och bär
Magert, proteinrikt och fullt av kalcium. Lägg till några färska bär för godare smak.

Läs även! Mumsiga kvällsmackor med keso

2. Kokt ägg och mörkt bröd eller knäckebröd
Ägg mättar bra och mörkt bröd påverkar inte blodsockernivån på samma sätt som ljust bröd.

Läs även! 7 anledningar att äta ägg dagligen

3. Avokado med citron
Hälsosamma fetter som håller dig mätt och med mycket låg påverkan på insulinnivån. Citron och salt blir väldigt gott till avokadons lena smak.

Läs även! Så här har du aldrig tidigare ätit avokado

4. Bananskivor med naturligt jordnötssmör
Massor av nyttiga fetter och kalcium. Perfekt snacks om du dessutom är lite sötsugen!

5. Ost, exempelvis Baby Bel
Mättande små ostar med vassleprotein och låg inverkan på blodsockret. Dessutom i enkel portionsstorlek!

Läs även! Vin, ost och choklad är bra för hälsan enligt ny studie

6. Naturella nötter
Nötter innehåller bra fetter och mättar dessutom rejält. Välj naturella nötter och gärna i olika sorter för att få i dig olika vitaminer!

7. Grekisk yoghurt och granola
Den grekiska yoghurten är något fetare än en vanlig yoghurt vilket gör att blodsockret håller sig nere. Granola innehåller både frön och nötter vilket ger dig flera nyttiga mineraler och vitaminer.

Få mer av Femina – klicka på ”Gilla” nedan för att följa oss på Facebook

[socializer-facebooklikeshare href=”https://www.facebook.com/femina.se/” layout=”standard” action=”like”  showfaces=”true” share=”false” width=”320″]