Vi blir allt jämt mer medvetna om vad vi stoppar i oss, att vi ska röra på oss och låter varken barn eller vuxna sitta vid skärmen för länge. Men det finns en viss del av träningen och hälsan som många glömmer bort – nämligen den mentala.

Enligt en undersökning från YouGov och Renault tränar endast en av tio svenskar sin mentala styrka. Dessutom vet bara hälften hur de ska göra för att träna den. Jonas Colting är triathlet och hälso- och livsstilscoach och menar att den mentala träningen kan hjälpa en människa på många plan i livet.

– Man kan träna sig till de mentala verktygen som behövs för att komma över trösklar, exempelvis för att komma igång med träningen, få in bra matvanor eller sluta röka. Även om man är motiverad och vill något kan det kännas oöverkomligt, då är de mentala verktygen bra att ha.

För honom innebär det exempelvis att kunna dela upp något stort han tar sig an i mindre delsträckor för att det ska kännas mer överkomligt. Istället för att tänka ”jag vill komma i form”, vilket tar flera månader, kan du istället se ett träningspass i taget, eller till och med en viss rörelse i taget, menar Jonas Colting. Det samma gäller för om du vill ändra dina matvanor eller något annat i ditt liv som inte går att förändra över en natt.

Läs även Bli vän med din stress – så gör du!

Varför är mental träning viktigt?

– Det är viktigt för att man ska få ut det mesta av sin potential och för att lyckas göra sådant som man vill göra, men som kan kännas svårt och energikrävande. Genom att träna sin mentala styrka kan man vara den som ger sig själv en spark i rumpan för att man ska kunna skaffa sig ett bättre liv eller förverkliga sig själv.

Fördelarna med mental träning är många. Det blir bland annat enklare att etablera och upprätthålla goda vanor. Dessutom kan det bli enklare att tackla tuffa saker som kommer i vägen i livet.

– Man kan lära sig att använda andra ord i sina egna tankar. Istället för att dra en negativ slutsats kan man försöka se det positiva. Om man haft en tråkig vecka kan man istället tänka att den varit avslappnande.

Hur lär man sig träna det mentala?
– Det gäller att bli medveten om den mentala muskeln, den går att träna precis som andra muskler. Man ska inte blanda den med personlighet och tänka ”jag är så här”. Personlighet och vilja eller mental styrka är helt olika saker. Man är som man är, men en attityd kan man träna sig till.

Jonas Colting tipsar även om att andningsövningar kan hjälpa en att slappna av och få tankarna på rätt bana.

Jonas Colting, triathlet, hälso- och livsstilscoach

Tre anledningar till varför det är bra att träna hjärnan:

1. Du tar dig över trösklar lär dig etablera goda vanor, exempelvis en träningsrutin, hälsosamma matvanor eller ett nikotinfritt liv.

2. Du kan enklare tackla den grå vardagen som försvårar dina nya positiva vanor och rutiner.

3. Du blir bekväm med det som varit obekvämt och utvecklar dig själv.

Läs även:

Så ska du träna för att få en starkare hjärna

Vin är lika bra som burpees – för hjärnan

Så mycket choklad bör du äta för att föryngra hjärnan

Foto: Shutterstock & pressfoto
Artikeln publicerades först på MåBra.