Kvinna sover dåligt

TT/Shutterstock

När vi sover går vi igenom olika faser av sömn, bland annat djupsömn och REM-sömn, eller drömsömn, som den också kallas. Varje sömncykel tar ungefär 90 minuter och avslutas alltid med REM-sömn. I början av natten sover vi mest djupsömn. I slutet av natten och på tidiga morgonen blir däremot perioderna med drömsömn längre. Sover man bara fyra, fem timmar på en natt får man mest djupsömn – men inte tillräckligt av den viktiga drömsömnen. Och det har sina risker.

Mindre REM-sömn ger kortare livslängd

Tidigare forskare mest tittat på den totala sömnlängdens betydelse för vår hälsa, men det verkar vara minst lika viktigt att vi får tillräckligt av alla de olika sömnfaserna. Man har hittills inte forskat lika mycket på REM-sömn som på djupsömn. Men man tror att det är då vi bearbetar dagens händelser och känslor och vi väver ihop ny information med gammal kunskap. Man vet också att foster, som drömmer REM-sömn redan i mammas mage, kan få missbildningar i hjärnan om de hindras från att drömma.

Nu visar ny forskning även att för lite drömsömn är kopplat till en ökad risk att dö i förtid. I en amerikansk studie, där man följt närmare 4000 medelålders kvinnor och män, såg man att om REM-sömnen minskade med 5 procent, ökade risken att dö i förtid med 17 procent. För lite REM-sömn orsakade inte dödsfall i sig, däremot bidrog det till att man dog tidigare i till exempel hjärtsjukdom, men även i andra sjukdomar. Man vet inte exakt varför brist på drömsömn förkortar livet.

Mediciner kan ge kortare REM-sömn

Forskarna hoppas nu kunna utveckla läkemedel som är speciellt inriktade på att ge oss en bättre REM-sömn. De rekommenderar också att man ska vara extra uppmärksam på sådant som ger mindre REM-sömn, till exempel kraftig snarkning och sömnapné (andningsuppehåll). Båda är kända för att påverka just REM-sömnen negativt. Samma gäller vissa mediciner, till exempel antidepressiva läkemedel, och alkohol. Man ska också undvika att lägga sig sent och gå upp tidigt regelbundet. Då får man sannolikt inte tillräckligt av den viktiga drömsömnen.

Foto: TT

Läs mer:

Helena hade sömnproblem: "Jag sov inte på fyra dygn"

Forskarnas 10 bästa tips för bättre sömn

Testa militärknepet som får dig att somna – på 2 minuter!

Se mer inspirerande innehåll från oss på Femina: