Cecilia Duberg är psykolog, mental tränare och författare. Hennes senaste bok Elefanteffekten är en djupdykning i forskningen bakom de vanligaste elefanterna i rummet. Med uttrycket menas att det pågår något viktigt inom och mellan människor, som påverkar oss starkt, men som vi inte pratar om. Tills det inte går längre. Att skapa en elefanteffekt innebär att klargöra situationen för att kunna hantera den respektfullt och komma vidare. Effekten är precis som den låter; stor.

En av de vanligast förekommande elefanterna i rummet finns i tystnaden i våra parrelationer. Därför bad vi Cecilia om råd och tips för hur man kan tänka om man känner att man inte kan kommunicera med sin partner.

Vad ska man tänka på när man pratar med sin partner, för att kommunicera bättre?

– Att kommunicera bättre i en parrelation handlar om flera saker, men det börjar med att lyssna på riktigt och vara närvarande i samtalet. Vi vet från forskning att vad vi säger spelar mindre roll än hur vi säger det. Vi människor är så oerhört lyhörda för små signaler, kroppsspråk och tonfall att orden är sekundära. Ska ni prata om något viktigt, tänk på:

  • Sinnesstämningen – var utvilad och avspänd, det maximerar förutsättningarna för er båda att nå fram och kunna lyssna. Stress, hunger eller sömnbrist gör er mindre benägna att förstå varandra.  
  • Se varandra i ögonen när ni pratar, ropa inte till varandra från olika rum, sitt inte med dator eller telefon för ögonen och prata inte till någons rygg. När vi ser varandra i ögonen är det svårare att missförstå eller göra varandra illa. 
  • Spegla varandra. Detta är en vanlig teknik inom konfliktlösning och teamutveckling, som går ut på något så enkelt som att en part pratar och en lyssnar. När den som pratat är klar ska den som lyssnat spegla poängen i vad som sades, och få ett ok på att den hört rätt innan det är dennes tur att prata. Detta leder till att ni lyssnar, förstår och känner er hörda på ett tydligare sätt.

För sent. Jag och min partner har slutat se varandra och prata respektfullt till varandra. Vad ska vi göra?

– Om ni är som de flesta andra handlar det om att ni kritiserar och skuldbelägger, tankeläser eller gör negativa förutsägelser om framtiden. Det är beteenden som aldrig leder er närmare varandra eller till ökad respekt. När vi känner oss kränkta eller bortglömda kritiserar vi ofta varandra istället för att berätta vad vi känner och önskar oss. Känner man inte att man kan vara ärlig med det, kommer vi antingen att tystna eller gå in i fight. 

– Det ni behöver göra nu är att stanna upp. Lyfta det som händer så objektivt ni kan och fråga er själva vad målet är. Vill ni reda ut en konflikt? Är ni trötta? Pågår en kamp om något ni tycker olika om? Försök hålla er till fakta istället för tyckanden. Ni måste göra plats för hur båda känner. Se också om ni kan hitta ett gemensamt mål, som ni kan arbeta mot som ett team.

Hur vet man om det är värt att jobba på relationen eller om man bör göra slut? 

– När rädslan för att bli ensam eller skam och skuldkänslor inför att gå blir större än viljan att dela livet, skapar det mycket smärta. Om ni inte längre stävar mot samma mål utan ägnar er åt konstanta småbråk om vems väg som är rätt, om ni inte känner er trygga eller har slutat älska varandra, blir det svårt att upprätthålla en nära relation. Här behöver ni göra valet att jobba på era utmaningar, eller gå skilda vägar.

– Om ni försökt nå en gemensam grund och tagit hjälp, men inte längre kan må bra i relationen, är den förmodligen över. Men kom ihåg att det inte är ett misslyckande. Det är att ta in verkligheten och agera på det ni båda mår bäst av. Obekvämt, men rätt. En separation är inte slutet för en familj, det är en omorganisation och det går att göra separationen med respekt och omtanke. Lägg tid på att avsluta er tid tillsammans ett respektfullt och välförtjänt avsked. Bevara era unika minnen som de skatter de är och fall inte i fällan att smutskasta och lämna varandra med ilska och anklagan.

cecilia duberg bocker

Cecilia Duberg är psykolog, mental tränare och författare. Hon har även skrivit böckerna Lejonagendan (reklamlänk från Tradedoubler.com)– om personlig utveckling och Elefanteffekten (reklamlänk från Tradedoubler.com) – om relationer och ledarskap. Läs mer om Cecilia här.

Cecilias egna ord:

Jag har precis gett ut en bok om att fördjupa relationer, om att stärka team och samarbete. Elefanteffekten. Den handlar om att se klart på det som pågår mellan människor, och kunna välja vägar framåt som bär. Att skriva den hjälpte mig att förstå mina egna relationer och konflikter bättre. Kort efter att den kom ut kunde jag och min man tala ut på riktigt. Vi insåg hur mycket kärlek det fanns mellan oss, men även stora olikheter. Olikheter vi inte ville ge upp. Vi kunde se att vi inte hade samma mål för ögonen och att vi därför inte mådde bra ihop. Vi valde en medveten separation, där vi respektfullt och ärligt stöttade varandra, men utan att fortsätta som gifta. Det fungerade för oss. Vi bestämde oss för att aldrig smutskasta de åtta år vi delat, och kunde istället se hur vi båda behövt varandra. Vi talade om för varandra vad vi skulle komma att sakna och delade den djupa sorgen. På så sätt kunde vi låta våra fina år och minnen bo kvar i våra hjärtan som en styrka för alltid

Läs också:

5 steg för att skapa en lyckligare kärleksrelation nästa år

Studie: Därför stannar vi i dåliga relationer

8 saker att göra innan ni går och lägger er – för ett lyckligare äktenskap

Se mer inspirerande innehåll från oss på Femina: