sova-2

Snart är det jul och att bo över hos släkt och vänner är kul, men för många kan det också innebära dålig sömn eftersom gästrummet är obekant och sängen obekväm.

Men det finns som kan hjälpa dig att sova bra när du är bortbjuden, skriver Huffington Post som intervjuat en sömnpsykolog och en sömnexpert.

1. Planera i förväg

Inför julhelgen kan du fråga de du ska besöka om deras sovvanor. I fall de går lägger sig tidigare än dig, ta med något som du kan underhålla dig med innan du själv brukar gå och lägga dig.

2. Håll dig till dina rutiner

I fall du alltid läser en bok innan du somnar, ta med dig boken och gör som du brukar.

3. Jobba på hemmakänslan

Ta med dig din favoritkudde hemifrån, även om den tar upp mycket plats i packningen är det värt det ifall du sover bättre.

4. Minska bruset

Med vitt brus eller avslappnade ljud, som ett stilla sommarregn, kan du minska störande ljud på natten och komma till ro. Vitt brus stänger ute ljud som annars hade kunnat störa sömnen.

5. Packa öronproppar

Ett par öronproppar kan hjälpa till att stänga påträngande ljud ute. Även om du inte behöver dem, kan det vara skönt att veta att du är förberedd ifall det skulle behövas.

6. Använd en ögonmask

Köp en ögonmask och testa den hemma först, så att du känner dig bekväm med den. Med hjälp av den kan du slippa att ligga vaken ifall av gästrummet är ljusare än vad du är van vid.

7. Stäng av all elektronik

Låt inte din sömn bli störd av ljuset från de digitala siffrorna från radioklocka eller lampor från tv-utrustningen. Stäng av eller flytta alla elprylar i gästrummet som kan störa under natten.

8. Håll koll på hur mycket och när du dricker

Att vara bortbjuden under julhelgen kan innebära att det ofta blir trevliga samkväm med mat och vin framåt småtimmarna.  Att dricka för mycket precis innan läggdags kan bli förödande för sömnen.

Så om du vill sova ordentligt – försök att ha koll på klockan och hur mycket du dricker.

9. Tänk positivt

Att förutsätta att du kommer att sova dåligt när du sover borta kan många gånger besannas. Tänk i stället att det kommer att gå bra och skulle det vara så att du får en dåligt en natt är inte det hela världen.

Har du sovit dåligt en natt, har du oftast lättare att somna nästa dag.

Bild från Shutterstock

Läs även!

8 varningssignaler på att du lider av sömnbrist

Lär dig somna snabbt med 4-7-8–metoden

Ny studie: kvinnor behöver mer sömn än män