Går det att ta igen förlorad sömn? 3 knep som faktiskt fungerar
1:15

Efter reklamen: Går det att ta igen förlorad sömn? 3 knep som faktiskt fungerar

(1:15)

Slå på ljud

Att sova ut på helgen efter en intensiv vecka med jobb, familj och sociala aktiviteter är något som många av oss har som tradition. Men att ha det sömnmönstret får faktiskt bara motsatt effekt på hur vi sover menar sömnexperten Stephanie Romiszewski, i en artikel i New York Post.

Stephanie Romiszewski är kunnig på sömn och menar att ett mönster där vi sover mer på helgerna kan leda till sömnproblem.

– Att ta ikapp sömn på helgerna leder ofta bara till sämre sömncykler och sömnproblem. Det är okej att ta sovmorgnar emellanåt, men om du upptäcker att du förlitar dig på beteendet och att det blir ett mönster, konstaterar hon.

9 rent fysiska tecken på att det är dags att byta jobb

Sömnexperten menar att hjärnan får problem med att uppfatta signalerna som gör oss sömniga, när vi tar sovmorgnar.

– När vi tar sovmorgon är det svårt för våra hjärnor att förstå när de ska göra oss sömniga, eftersom det känns som att du fått ”extra” sömn även om du gick och lade dig senare och inte har sovit mer än vanligt.

Så borde du ligga när du ska sova

På vilket sätt du ligger när du ska försöka sova kan också påverka dina sömnmönster. Men även om det generellt rekommenderas att man sover på sidan, så rekommenderar sömnexperten Narwan Amini istället att man sover på mage.

Fördelarna med att inte dela säng med sin partner

– Det kan vara svårt att göra en övergång från en annan sömnposition, men man kan undvika smärta och skydda ryggen genom att placera en kudde under höfterna.

Innan du somnar är det också bra att ha en stark rutin. Det rekommenderas att minska sitt skärmanvändande på kvällen, och framförallt timmen innan du somnar.