Vill du må bättre, känna dig lyckligare och reducera stressnivåerna i ditt liv? Då ska du köpa mer takeawaymat och anlita regelbunden städhjälp.

Detta är slutsatsen av en forskningsrapport från prestigefyllda Harvard Business School och University of British Columbia, där man studerat 4 500 personer i USA, Danmark, Holland och Kanada.

Läs även: Vanan som enkelt minskar din stress

Deltagarna fick motsvarande ungefär 330 kronor i veckan att spendera på antingen prylar eller hushållsnära tjänster. När deltagarna la pengarna på materiella ting upplevde de inga förändringar i välmåendet. Men då de spenderade summan på hjälp i hemmet minskade stressnivåerna medan välbefinnandet ökade.

Du kan med andra ord köpa lycka – i alla fall om det du köper är mer fritid. Genom att lägga pengar på att outsourca hushållsarbete, såsom städning och matlagning, får vi mer tid över att umgås, vila och ägna oss åt fritidsintressen. På så sätt blir vi både gladare och mindre stressade, menar forskarna.

De blev dock förvånade över att inte fler personer lägger pengar på att slippa hushållsarbete – och tror att det handlar om vår lutheranska arbetsmoral, som säger att det är fult att lata sig.

Helt fel tänkt, enligt forskarna – om du tycker att något känns tråkigt, stressigt och ångestladdat har du allt att vinna på att köpa dig fri från att slita ut dig i onödan!

Källa: New York Times
Foto: IBL

Läs även 

10 oväntade tecken på att du stressar för mycket

Undvik utbrändhet – konkreta tips från psykologer

Onlinekurs: Stressa ner - lev mer

Allt fler människor blir sjuka av stress – och kvinnor är extra utsatta. Det vill vi ändra på! Därför erbjuder Femina nu i samarbete med MåBra en praktisk webb- och mobilguide med verktyg som motverkar stress och utbrändhet.

Metoderna och råden som används har vetenskapligt bevisad effekt. De utgår från ett helhetsperspektiv – det vill säga hur vi tar hand om våra tankar, känslor och vår kropp.

”Stressa ner – lev mer” är fantastiskt bra! Jag har precis varit väldigt stressad i jobbet, men tack vare denna kurs har jag bromsat i tid, innan det gått för långt.”

– Therese Lennartsson, Helsingborg, kursdeltagare.

”Jag tycker att kursen är väldigt bra! Jag har rekommenderat den till flera av mina patienter.”

– Andy Smith, fysioterapeut på Ekeby hälsocenter, Uppsala.

Du får bland annat:

  • Hjälp att känna igen och hantera stress
  • Insikt om dina egna stressbeteenden och triggers
  • Konkreta råd som hjälper dig bryta stressmönstret
  • Övningar i andning, mindfulness och acceptans
  • Övningar i meditation och kroppskännedom
  • Djupavslappning före läggdags
  • Video med yinyogapass som släpper spänningar
  • Video med stretch som mjukar upp stressade muskler

Läs mer här och börja direkt!