Brukar dina tankar börja vandra iväg på mötet? Tänker du på kvällens middag när du borde koncentrera dig på arbetet? Att dagdrömma är vanligt och det behöver inte vara ett tecken på lathet. Ny forskning visar nämligen att personer som tenderar att dagdrömma även brukar vara smartare och kreativare.

Så länge det du gör samtidigt som du dagdrömmer inte lider behöver det inte vara dåligt att låta tankarna vandra iväg, menar forskare vid Georgia Institute of Technology.

Läs även 5 solklara hälsovinster med att göra ingenting

I studien undersökte forskarna vad som hände i hjärnan hos 112 deltagare som fick ligga och stirra på en viss punkt under fem minuter, det vill säga ett ypperligt tillfälle för att dagdrömma. Forskarna mätte även deltagarnas kreativa och intellektuella färdigheter och frågade dem hur ofta de dagdrömmer i vardagen. Resultatet visade att de som oftare dagdrömde även tenderade att vara kreativare och intelligentare.

Forskarna uppger för Health att de själva blev förvånade över kopplingen till intelligens och kreativitet eftersom tidigare studier kopplat samman dagdrömmande med bland annat sämre läsförståelse, psykisk ohälsa och dåligt humör.

– Den allmänna uppfattningen av dagdrömmande är att det är dåligt och att man vill försöka undvika det – och så är det ofta. Om du inte koncentrerar dig på en komplex uppgift kommer din prestation troligtvis att lida, säger forskningsförfattaren Christine Godwin till Health.

Läs även Mindfulnessövning

Men det finns även tillfällen då dagdrömmande inte påverkar din prestation. När du utför något enkelt som görs på rutin med hjälp av minnet, exempelvis att vika tvätt.

– I sådana fall är det okej att dagdrömma och forskning tyder på att det kan finnas fördelar för din kreativitet, ditt minne och din intelligens, säger Christine Godwin till Health.

Hon rekommenderar dock att alla att vara uppmärksamma på om man låter tankarna glida iväg åt ett annat håll vid mer utmanande uppgifter eftersom prestationen högst antagligen påverkas då.

– Om du märker att det händer kan du ta en paus eller äta något. Gör något som får dig tillbaka på banan igen så att du kan vara fokuserad och låta dina tankar vandra fritt senare, säger hon till Health.

Läs även Färgstarkt mellanmål: Smoothie med tranbär och citron

Foto: IBL/Shutterstock

Artikeln publicerades först på MåBra.