Att åldras och bli både klokare och tryggare är något av det finaste som kan hända en kvinna. Men det hindrar inte att man samtidigt kan sakna en del av ungdomens fördelar, som spänstig hy, klipp i steget och oändlig ork. Vilken tur att man med enkla medel kan hindra en del av åldrandets mindre roliga bieffekter. Så snöra på dig skorna och börja kuta bakåt i tiden.

Träning är ett mirakelmedel för din hälsa:

1. Träning gör dig mer alert och levande

Du blir piggare och mer klartänkt både i längden och för stunden. När du tränar regelbundet blir du också mer benägen att ta tag i andra projekt och sysslor av bara farten.

2. Träning ökar sexlusten

Träning ökar blodflödet i hela din kropp – även innanför trosorna, vilket ökar pirret. Dessutom får träning dig att trivas bättre i din kropp, vilket får dig att känna dig sexigare.

3. Träning gör huden fräschare

Forskning har visat att människor i fyrtioårsåldern som tränar regelbundet har en hy som påminner mer om en 20- 30-årings än hos jämnåriga. Skillnaden hade inget med solskydd eller liknande faktorer att göra, utan forskarna menar att det helt enkelt har med träningen och de processer som motion sätter igång i kroppen att göra.

4. Träning förbättrar din hållning

Minskad muskelmassa och förändringar i skelettet gör att din hållning tar stryk med åren. Regelbunden träning stärker både muskler och skelett, samtidigt som det gör dig mer medveten om din kropp och ger bättre kroppskontroll. En god hållning får dig att se flera år yngre ut. Dessutom – eftersom träning får dig att känna dig stark både fysiskt och psykiskt, genererar det i många fall automatiskt en stoltare hållning.

5. Träning ökar rörligheten

Ju äldre vi blir, desto stelare blir vi. Men regelbunden motion, framförallt med inslag av dynamisk rörlighet håller oss mjukare och rörligare.

6. Träning höjer ditt humör

Visst har du hört talas om Runner’s high? Den där härliga känslan som kan komma när man känner sig helt euforisk efter träning och det känns som att man kan hålla på hur länge som helst utan att bli trött? Det kan vi tacka endorfinerna för. Självförtroendekicken du får av att orka mer och känna dig starkare ger dig dessutom en liten extra lyckokick.

7. Träning får dig att sova bättre

God sömn gör mer för vårt utseende än dyra krämer. Forskning visar också att människor som tränar har lättare att somna och sover bättre. 150 minuters träning i veckan kan öka din sömnkvalitet med hela 65 procent.

8. Träning ökar ämnesomsättningen

Ämnesomsättningen sjunker ju äldre vi blir, vilket är en av anledningarna till att kilona lättare smyger sig på. Men när du tränar kickar du igång din metabolism, framförallt om du styrketränar, eftersom muskler kräver mer energi både under och efter passet.

Kvinna som ska göra armhävning

Glöm inte bort styrketräningen!

9. Träning minskar magfettet

Just fettdepåerna runt magen kopplas till ökad risk för diabetes och hjärtsjukdomar. Och med åldern är det just där kilona tenderar att sätta sig. Regelbunden träning hjälper till att hålla volangerna, och hälsan, i schack.

10. Träning minskar stress

En härlig joggingtur i skogen är som balsam för själen och rensar tankarna från oro och bekymmer. Endorfinerna från pulshöjande träning har nämligen en både avslappnande och ångestdämpande effekt medan lugnare träning som yoga jobbar på din mindfulness.

11. Träning är bra för minnet

Forskning har funnit att regelbunden konditionsträning inte bara gör dig mer klartänkt, det kan dessutom öka storleken på hippocampus, en del av hjärnan som förknippas med minnet.

12. Träning får hjärtat att jobba mer effektivt

Träning tvingar ditt hjärta att jobba, och som för alla andra muskler blir det starkare och arbetar mer effektivt när det får arbeta. Det krävs inte mycket – 30 minuter om dagen räcker för att ditt hjärta lättare ska orka pumpa runt syrerikt blod i din kropp och lämna mer kraft över till annat. Med åldern ökar också risken för högt blodtryck och blodproppar, vilket är starkt bidragande orsak till hjärt- och kärlsjukdomar. Träning ökar också halten av det goda kolesterolet, vilket skyddar mot hjärt- och kärlsjukdom.

Källa: Health.com  Bildkälla: TT

Läs också:

18 enkla tips som ökar din träningsmotivation

Träningsformen som kan ge dig en yngre kropp

Se mer inspirerande innehåll från oss på Femina: