Camilla Läckbergs sjukdomsbesked efter testerna: ”Mitt system funkar inte”

1:22

Efter reklamen: Camilla Läckberg – 6 saker du inte visste om författaren

(1:22)

Camilla Läckberg har inte hymlat om att det senaste året påverkat hennes hälsa negativ. Det har varit månader av pandemi, karantän och en hel del stress och press. För att komma igång igen och få daglig motion startade hon med #Läckberg100 – något som innebar att hon skulle röra på sig varje dag, oavsett om det handlar om en kort promenad eller ett hårt träningspass. Så länge hon rörde på sig så spelar det ingen roll hur.

Hon uppmanade i den vevan sina följare att haka på henne, och nog var det många som gjorde som hon sa. Vi har sett många som delat med sig av sina dagar av motion.

Camilla Läckberg: ”Jag måste angripa det från flera håll”

I ett nytt inlägg berättar Camilla ännu en gång om sin hälsokamp, och att hon nu utöver motionen kommit till insikt om vad som är fel och vad hon behöver göra. Hon lider av både näringsbrist, och SIBO, som är en tarmsjukdom som gör att man har en överväxt av bakterier i tunntarmen.

”Som ni vet som följt har jag ju kämpat emot min egen fysik ett tag. Enorm stress de senaste 2-3 åren, plus karantänlivet på det, har helt slagit undan benen på mig hälsomässigt. Men har äntligen hittat ork nu ta tag i det. Börjat med en totalinventering av mitt nuläge”, förklarar hon på Instagram och fortsätter:

”Allsköns tester senare har jag identifierat både näringsbrister och SIBO (googla.) Mitt system funkar helt enkelt inte och jag måste angripa det från flera håll”.

Ställer om helt

Hon har nu lagt om sin kost helt, som även inkluderar en del tillskott. Och för att kunna fokusera har hon ställt in allt socialt.

”Läckberg100 har redan gjort gott, jag har ett batteri med tillskott (mest naturläkemedel) som jag ska ta, (se bilden) och det behövs dessutom en radikal kostomläggning för att läka kroppen. Har bland annat fått reda på att jag inte tål ägg. Men även bort med socker, mejeri, gluten mm. Protein, grönsaker (dock från ovan jord, inga nattskattegrönsaker, samt inga grönsaker med hög nivå oxalsyra), samt fett, även animaliskt”, skriver hon och fortsätter:

”Allt så ekologiskt som möjligt. Kört sen igår med kostomläggningen, ställt allt socialt som bara går en månad framöver, för att kunna fokusera. Less på att känna mig trött, tung och slö. Nu kör jag. Återkommer imorgon med lite svordomar när dag tre abstinensen slår till.”

Mer läsning

Femina