Det började med två stycken fotografier. Konstnären David Hockney hade 1971 placerat två stycken fotografier på golvet i sin ateljé; det ena föreställde en person simmandes under vattnet i en pool, det andra en man som tittade på något på marken framför sig. Idén att måla ett verk utifrån två till synes skilda förlagor, i form av dessa två fotografier, lockade honom. Efter att ha omarbetat verket flera gånger om lade Hockney ned projektet. Ett år senare, 1972, återvände han däremot till idén, oförmögen att kunna släppa tanken på att skapa ett verk baserat på flera olika fotografier, precis innan en planerad utställning i New York. Han tog med sig en kamera, sin assistent och en vän och åkte till Saint-Tropez. Där iscensatte han flera hundra fotografier så som Hockney ville att det slutgiltiga konstverket skulle se ut.

David Hockney fotografi i Saint-Tropez pool

Förberedande fotografi, Le Nid-du-Duc, 1972. Foto: David Hockney

Utöver bilderna som Hockney tog vid poolen i Saint-Tropez använde Hockney sig också av en rad bilder han tagit på sin före detta älskare Peter Schlesinger, denne iförd den rosa kavaj porträtterad i konstverket, poserandes i Kensington Gardens. Fotografierna skickades upp på väggen som ett slags moodboard, och Hockney satte igång att måla.

David Hockney och hans älskare i Kensington Gardens

David Hockney fotograferar som före detta älskare Peter Schlesinger i Kensington Gardens, från dokumentären ”A Bigger Splash” (1974). Foto: Jack Hazan/Buzzy Enterprises Ltd.

Under två veckor i sträck arbetade Hockney 18 timmar om dagen, och blev klar samma dag som tavlan skulle fraktas till New York och ställas ut på André Emmerich Gallery.

– Jag måste erkänna att jag älskade arbetet bakom den här tavlan, att arbeta med sådan intensitet. Det var en fantastisk sak att göra, och väldigt spännande, ska Hockney själv ha sagt enligt Christie’s.

David Hockney i sin ateljé

David Hockney i sin ateljé med en halvfärdig ”Portrait of an Artist”, från dokumentären ”A Bigger Splash” (1974). Foto: Jack Hazan / Buzzy Enterprises Ltd

David Hockney är i dag mycket synonym med pooler och vatten som motiv. Han har bott länge i Los Angeles, som till skillnad från hemlandet England har ett stort utbud av just pooler. Där blev det en stor del av hans värv, Hockney målade till och med små vattenkrusningar på botten av sin egen swimmingpool.

Portrait of an Artist (Pool with Two Figures) är i dag ett av Hockney’s mest ikoniska verk, och ska nu säljas på högaktade auktionsverket Christie’s i London. Ägaren till tavlan, som är målad med akryl på canvas och mäter 213.5 x 305 centimeter, är en ”distinguished private collector” och begär hisnande 695 miljoner kronor. Och vid rätt antal budgivare kan den summan växa anmärkningsvärt.

David Hockneys konstverk Portrait of an Artist som kan bli världens dyraste tavla

Portrait of an Artist (Pool with Two Figures). © David Hockney

Läs mer:

Absolut Art lanserar modesamarbete med Ida Sjöstedt och Stina Persson

Glaskonst är årets hetaste loppistrend

8 fina sätt att framhäva dina tavlor – som inte inkluderar en tavelvägg

Wall of Art lanserar ny kollektion av Lovisa Häger

[socializer-facebooklikeshare]

Artikeln publicerades först på Residence.