Rihanna

Senaste numret av brittiska Vogue frontas av en stor intervju med Rihanna – alltid högaktuell, men nu kanske mer än någonsin.

Fansen väntar ivrigt på hennes nionde album, som kommer att domineras av reggae-toner. Men 2020 är också decenniet då Rihanna vill bli sedd som affärskvinna lika mycket som artist. I fokus just nu på den fronten ligger det egna mode- och skönhetsmärket Fenty. Det började med makeup-kollektionen Fenty Beauty – som på flera sätt förändrat makeupindustrin och som nu även ger sig in på hudvård. Mörkhyade kvinnor var tidigare förbisedda i utbudet av smink och hade relativt få nyanser att välja på – Rihanna har hjälpt till att sätta en ny industristandard.

Succén följdes snabbt av en underklädeslinje och när den omtalade klädkollektionen släpptes förra året blev hon den första mörkhyade kvinnan att leda ett stort, lyxigt modehus.

”Först på så många plan att det är svårt att hålla räkningen”

Fenty bygger lika mycket på det politiska budskapet som mode och skönhet, vilket triggar Rihanna att sätta ribban ännu högre för såväl kvalitet och design som hur plaggen och produkterna presenteras för publiken. Exempelvis var modellerna som visade årets första kollektion noga utvalda, med intressanta och komplexa historier att berätta vid sidan av modellandet: bland annat var en modell transsexuell och en var för detta hemlös. Underkläderna riktar sig till alla kvinnor, oavsett kroppsform. Hon vill inspirera kvinnor att känna att de klär upp sig för sig själva, och kvinnor köper budskapet. Rihanna och det hon står för gör det trovärdigt.

”Fenty är först på så många plan att det är svårt att hålla räkningen” skrev New York Times vid lanseringen – och vi gissar att Rihanna gillade vad hon läste.

– Jag har alltid letat efter vägar att hålla fast vid förnuft och lojalitet. Jag har alltid letat efter det som är sant och äkta, förklarar Rihanna i Vogue.

Rihanna på Vogue

Rihanna frontar Vogue med en riktig powerintervju.

Att vara Rihanna är svårare än vad det ser ut

En stor del av intervjun ägnas också åt att beskriva Rihannas blyghet och jordnära inställning till kändisskapet. Hur hon 2016 drog från Grammy-galan mitt i förberedelserna inför sitt uppträdande. Hon skyllde på rösten, men i själva verket var det nerverna som ställde till det.

– Jag är nervös redan innan jag ska sätta mig i bilen när jag ska göra något. Och sen när vi kör fram till röda mattan börjar jag nästan hyperventilera. Att bli filmad och fotograferad eller vara i ett rum fullt av kändisar är fortfarande inte normalt för mig, menar hon – trots 15 år i rampljuset.

Uppväxt med utanförskap

Rihanna delar sin tid mellan det kreativa London, mode-meckat Paris, det avslappnade Mexiko och födelseön Barbados. Och just uppväxten på Barbados har gjort henne djupt engagerad i orättvisor och rasism. Hennes egen mamma var själv invandrare från ön Guyana, och det guyanska folket var inte populära på Barbados.

– Jag vet hur det känns när migrationskontrollanter kommer mitt i natten och drar folk ut ur huset. Nu hände det inte just mina föräldrar, men jag var där när det hände människor i min närhet, berättar Rihanna.

Vill ha 3–4 barn – med eller utan en pappa i bilden

Efter att hennes långa förhållande med den saudiska miljardären Hassan Jameel tog slut i slutet av förra året har Rihanna kopplats ihop med rapparen ASAP Rocky. Om de är mer än vänner vet vi inte, men i intervjun säger Rihanna om kärlekslivet:

– Jag är 32 och inser att livet är kort. Jag har inte tid med skit och gråzoner.

Rihanna jobbar hårt nu, men i framtiden vill hon leva ett annorlunda liv. Om tio år ser hon sig själv som mamma till tre eller fyra barn. Och har hon inte träffat den rätta att bilda familj med, räds hon inte att göra det ensam.

– Hell yeah! Det måste inte finnas en pappa. Lycka och kärlek är det enda som behövs för att ge barn en fin uppväxt, säger Rihanna i Vogue.

Foto: TT/Rex

LÄS MER:

Rihanna är historisk – världens rikaste kvinnliga artist

Rihannas lyxvåning i New York är till salu – spana in bilderna!

Rihannas fina hyllning till kvinnokroppen på Fashion Week