Det var i förra veckan som det stod klart att Balenciaga kopierat, eller åtminstone inspirerats av, Ikeas klassiska blå kasse Frakta. Den största skillnaden mellan de två blå påsarna var priset. Ikeas Frakta går loss på en femma medan Balenciagas modell kostar över 20 000 kronor.

Läs även: Hemma hos Ikea-chefen – ett välorganiserat drömhem i vitt

Ikea har givetvis plockat upp mediehajpen kring Balenciagas kasse. Man har skämtat på Instagram och kommenterat det hela på följande sätt:

– Vi är väldigt smickrade över att Balenciagas påsväska påminner om Ikeas ikoniska hållbara påse för fem kronor. Inget slår mångsidigheten i en stor blå väska!

Nu tar man dock det hela ett steg vidare. Möbelvaruhuset har, med hjälp av reklambyrån Acne, satt ihop en guide, som förklarar hur man ska bete sig för att kunna skilja originalet från kopian.

– Vi ville svara med charm och också så klart ge en poäng om hur bra produkt Ikea Frakta är, på ett underhållande sätt, berättar Johan Holmgren, kreativ chef på Acne för Dagens Media.

Foto Ikea

Artikeln publicerades ursprungligen på ELLE.se.

Läs även:

Ser du den dolda detaljen i populära Ikea-mattan?

Ikeas Frakta-kasse får nytt utseende

9 snygga favoriter bland Ikeas aprilnyheter