Kasthall har tagit fram produkter för några av världens största modehus, bland andra Chanel, Dior och Yves Saint Laurent. Nu lanserar de ett nytt designsamarbete med modehuset Acne Studios.

När Acne skulle öppna sin internationella flaggskeppsbutik på Madison Avenue i New York förra året, fick den brittiska konstnären och formgivaren Max Lamb uppdraget att formge mattor.

– Vi hämtar inspiration från flera olika områden där konst och mode är viktiga inspirationskällor. Det har varit ett kreativt och nära samarbete på plats i fabriken i Kinna, där utgångspunkten har varit en tydlig vision från Acne Studios i kombination med Max Lambs uttrycksfulla designspråk, säger Eva Boding, vd på Kasthall i ett pressmeddelande.

Mattornas färgskiftningar har skapats med en unik infärgningsmetod framtagen av Max Lamb där färgen skvätts och sprejas på garnet med hjälp av petflaskor – vilket lett till att varje matta har fått en egen unik mönsterbild. Mattorna har handtuftats i ateljén i Kinna och har fått ett unikt avslut i form av fransar i två olika höjder.

– Jag ville visa storheten med att Acne Studios öppnar på Madison Avenue. Därför arbetade jag mycket med guld. Till guldet behövdes ett mjukare element och det var då Kasthall kom in i bilden. Samarbetet har varit ett rent nöje eftersom både Acne Studios och Kasthall har samma svenska designreferenser, men med två helt olika utgångspunkter. Och mattorna blev fantastiska, säger Jonny Johansson, kreativ regissör på Acne Studios.

Denna artikel publicerades ursprungligen på Residence Magazine

Läs också:

Totême öppnar ny showroom – se interiören!

Guide: Så ska du placera mattan baserat på vardagsrummets storlek

Ser du den gömda detaljen i den populära Ikea-mattan?

 

Se mer inspirerande innehåll från oss på Femina: