Trendar: NostalgiI rampljusetMin aborträttLivsstilLivsberättelserMitt liv

Kritikstorm mot Jotex samarbete med Kenza Zouiten:"Pinsamt"

03 feb, 2020 
AvAnaïs González Cruz
Omodernt, gubbigt och rentav pinsamt. Reaktionerna på Kenza Zouiten Subosics samarbete med Jotex är många – och inte alls särskilt positiva.
Annons

I slutet av januari släppte nätbutiken Jotex ett samarbete med Kenza Zouiten Subosic. På de nya bilderna, som tagits i hennes bostad, visar influencern upp inredningsdetaljer som hon själv valt ut:

”Vårt hem är en sekelskifteslägenhet där det traditionella blandas med moderna detaljer. Vi gillar kontrasten där det nya möter det gamla”, citeras Kenza på Jotex hemsida.

I urvalet syns bland annat en stor taklampa, en djuphäftad sänggavel och ett matbord med plats för fyra personer:

”Jag älskar vårt nya matbord. Det är verkligen ’the final touch of a good meal’. Jag tror dessutom att maten kommer smaka mycket godare nu”, tycker Kenza.

Dessvärre har bloggerskans matplats lämnat en bitter eftersmak hos kunderna. På Instagram marknadsför hon nämligen bordet iklädd en skir klänning med hög slits, något som många reagerat på.

I en video som Jotex publicerat på Youtube ses även hur Kenza äter vindruvor vid bordet i den gula klänningen.

Hört talas om #säljgrejmedtjej?

Stylingen har fått skarp kritik av Instagramföljarna, som ifrågasätter beslutet att fotografera Kenza Zouiten Subosic i en avslöjande klänning för att sälja möbler:

Annons

Men va?! Vad är det för förlegat sätt att ta foto på? Trodde att branschen kommit längre. Men såklart inte… Hört talas om #säljgrejmedtjej ? Nä skärpning! Uppdatera er mossiga gubbstil”, tycker en av följarna. 

Vad håller ni på med på Jotex???? Nu avföljer jag er!! Är ni helt utanför samhällsdebatten?Vad tusan har den kvinnan med bordet att göra? Vem är det på jotex som godkänner en bild av detta slag när man ska sälja ett bord”, frågar sig en annan. 

Ser mer ut som reklam för en galaklänning, pinsamt”, går det att läsa i ytterligare en kommentar. 

Influencern själv har än så länge inte kommenterat kritiken, men Jotex meddelar nu att man tagit emot ”feedbacken”:

”Vi hör era tankar kring kampanjen, tar tacksamt emot feedbacken och vi kommer att ta med era tankar inför framtida kampanjer”, skriver nätbutiken i Instagraminlägget.

Läs mer:

Foto: Karin Törnblom//TT//Jotex

Vill du få en regelbunden dos av inspiration?

Vi ser till att du alltid har full koll på de senaste modetrenderna och skönhetstipsen samt kulturvärlden. Fyll bara i dina uppgifter här så sköter vi resten.

Annons