Mios populära möbel säljs för 140 miljoner kronor varje år – historien bakom
Det finns vissa möbelklassiker som aldrig går ur tiden. Som älskas av nya generationer och som hittar till nya hem, år efter år efter år. Möbeljätten Mio har en sådan möbel. Det är en fåtölj och den går under det mycket passande namnet Timeout.
Såhär beskriver Mio själv sin möbel:
”Timeout är tillverkad med starkt ergonomiskt fokus. Fåtöljen har en ledad rygg som följer din rygg när du lutar dig bakåt. Det ger ett skönt stöd oavsett vilket ryggläge du väljer. Dessutom är nackstödet höj- och sänkbart. En fåtölj som ger maximal avlastning vilket främjar blodcirkulationen. Ergonomiskt riktig och enormt väldesignad.”
Fåtöljen finns i skinn, fårskinn eller tyg och kommer med olika underreden: ek, valnöt, svartbets... Den finns på snurrfot eller fast. Inte sällan köper kunderna en fotpall till, för optimal komfort.
I dag är Mios Timeout deras storsäljare. Varje år säljs det otaliga Timeout-fåtöljer för hisnande140 miljoner kronor.
Historien bakom Mios fåtölj Timeout
Timeout lanserades för 17 år sedan, 2008. Den designades av den norska formgivaren Jahn Aamodt.
– Design ska tillfredställa användarens behov. Design ska ha den personlighet och karaktär som krävs för att leda till långvarig nytta, har Jahn sagt.
En Timeout-fåtölj kostar i dag mellan 14- och 30 000 kronor – beroende på utförande. Den kommer med en garanti på 10 år.
Men, varför är den så så poppis? Det handlar om funktionen, menar möbeljätten Mio. Att den är så oerhört bekväm att sitta i.
”Timeout är fåtöljen för dig som vill sitta så skönt att du knappt vill resa dig”, skriver man.
Så, är den då värd en investering? Kanske... i alla fall om vi får tro andrahandsmarknaden. Där säljs fåtöljen Timeout för nära 10 000 kronor.