Vad är grejen med? #12 – Gösta Berlings sagaBrand logo
Vad är grejen med? #12 – Gösta Berlings saga

Humorföretställning

Laura Ramoso till Köpenhamn och Stockholm

The SIT UP STRAIGHT Tour med Laura Ramoso.
The SIT UP STRAIGHT Tour med Laura Ramoso kommer till Köpenhamn och Stockholm.

Komiker, imitatör, viral sensation, slutsålda föreställningar. På Instagram och TikTok har Laura Ramoso gjort succé med sina urroliga och träffsäkra enmanssketcher med figurer som ”German Mom”, ”Italian Dad”, och ”Girl who just got back from…”, och den 14 och 16 april kommer The SIT UP STRAIGHT Tour till Köpenhamn och Stockholm! Biljetter via www.livenation.se.

Utställning, bok & podd

Nordbor på Nordiska museet i Stockholm

Utställningen Nordbor, Nordiska Museet.
Utställningen Nordbor på Nordiska museet i Stockholm.Hendrik Zeitler

Med hjälp av bilder, arkivmaterial och 4 000 föremål tar Nordiska museets nya permanenta utställning – deras största satsning någonsin! – besökarna på en kronologisk resa genom livet i Sverige och Norden under 500 år. I Nordbor blandas enskilda människoöden med vardagsliv och viktiga händelser som format historien. Det släpps också en bok med samma namn, och museet har också samarbetat med podcasten Folkets historia där man får veta mer om några av de historiska personerna i utställningen. nordiskamuseet.se

Albumtips

Bolis Pupul

Letter to Yu av Bolis Pupul.
Letter to Yu av Bolis Pupul.

Som ett första steg i att komma närmare sina rötter läste belgiska Boris Zeebroek kinesiska på kvällskurser i fyra år, ett andra var en resa till Hongkong och gatan där hans bortgångna mamma föddes. Där skrev han ett brev till henne som nu blommat ut till första soloalbumet: Letter to Yu, en elektroniskt drömmig hyllning till mamman, morföräldrarna och Hongkong. Ute nu.

Konstutställning

Ett nytt ljus – Stefan Johansson på Thielska Galleriet i Stockholm

Stefan Johansson, Lyktan vid älven, 1943.
Stefan Johansson, Lyktan vid älven, 1943.Aamells Konsthandel

Värmlänningen Stefan Johansson (1876–1955) är kanske ihågkommen mest för porträtten av sin mamma Maria, men när hon dog började han dag och natt experimentera med teknik, ljus och färg för att fylla tomrummet. Cirkelformade ljus­käglor, svepande skuggfläckar och lyktor i dimma, målade ur minnet. Ett nytt ljus. Stefan Johansson är den första stora separatutställningen som ägnats åt honom i Stockholm på trettio år, och pågår 23 mars–1 september. thielskagalleriet.se

Konserttips

Harriet Nauer på turné

Harriet Nauer på turné.
Harriet Nauer på turné.

Harriet Nauer har med sin musik och röst fått många att tänka på folkstjärnor som Joni Mitchell och Joan Baez, och när hon nu i april ger sig ut på vägarna har hon med sig ny musik att testa inför ett albumsläpp under året. 5–20 april stannar hon till i Uppsala, Stockholm, Malmö, Göteborg och Växjö. Mer info om turnéplan, spelställen och biljettköp på kulturaktiebolaget.se.

Dansföreställning

Les Gamal på turné

Les Gamal på turné.
Les Gamal på turné.Audran Sarzier

Franskkaribiska tvillingarna Loïck och Emerick Gene har som hiphop-duon Les Gamal blivit internationellt erkända både på teaterscener och i stora streetbattletävlingar världen över. Nu under våren tar de sin föreställning Blood Flows – the Power of Brotherhood på Sverige-turné, och landar 11–23 april i Falun, Linköping, Vara, Göteborg, Piteå och Luleå. För mer info om turnéplan, biljetter och spelställen: dansnatsverige.se.

Biotips

Passage

Passage.
Passage, premiär 22 mars.Haydar Tastan

Regissören Levan Akins förra film – den fantastiska And Then We Danced – utspelade sig i den konservativa och homofoba georgiska dansvärlden, valdes ut till Sveriges Oscarsbidrag och fick Guldbaggar för bästa film och manus. Passage börjar också i Georgien, där den pensionerade läraren Lia ­försöker ta reda på vad som hände med hennes sedan länge försvunna systerdotter. Ledtrådarna leder till Istanbul och myllrande bakgator. Ser verkligen fram emot att få se! Premiär 22 mars.

Serietips

Palm Royale på Apple TV+

Palm Royale på Apple TV+
Palm Royale på Apple TV+.

Året är 1969, och frågan är hur långt Maxine Simmons är beredd att gå för att bli en del av societeten i Palm Beach. Stjärntäta komediminiserien Palm Royale är löst baserad på Juliet McDaniels roman Mr. and Mrs. American Pie, och utöver huvudrollsinnehavaren Kristen Wiig syns namn som Ricky Martin, Amber Chardae Robinson, Laura Dern, Allison Janney, Bruce Dern och Carol Burnett. Ser pastelligt underhållande ut, och Wiig är ju nästan alltid kul! tv.apple.com

Musikal

Den varmaste sommaren på Borås Stadsteater

Den varmaste sommaren på Borås Stadsteater.

DN kallade Dag Thelanders och Per Wickströms ­mini-Foucault-musikal på Uppsala stadsteater ”briljant” (för dem av oss som missade kommer den tillbaka i maj!), vilket låter lovande när paret nu gör musikal om fotbolls-VM 1994. Borås Stadsteater utlovar sex skådespelare, fyra musiker, storslagna musikalnummer och en mäktig scenografi som ger ett apokalyptisk ramverk. Spelas till och med 27 april. borasstadsteater.se

Konstutställning

Charlotte Mannheimer på Göteborgs ­konstmuseum

Charlotte Mannheimer, Fru Fernanda Nylund.
Charlotte Mannheimer, Fru Fernanda Nylund.Göteborg Konstmuseum

Konstnären och mecenaten Charlotte Mannheimer drev det inflytelserika galleriet Ny Konst och hade en central roll i det offentliga kulturlivet. Av särskilt stor betydelse var hon för den moderna konstens etablering i Göteborg under 1910- och 20-talen. Trots det har hon förblivit anonym i konsthistorien. I utställningen Ny Konst. Charlotte Mannheimer och modernismens intåg i Göteborg presenteras nu ett urval av hennes egna verk sida vid sida med modernister som Sigrid Hjertén och Isaac Grünewald. Pågår 6 april–27 oktober. ­goteborgskonstmuseum.se