Femina möter First Aid Kit - Systrarna utmanas i peklekenBrand logo
Femina möter First Aid Kit - Systrarna utmanas i pekleken

KULTURSAMTAL

Gamla stans bokhandel och Stora Nygatan 7 i Stockholm

Stora Nygatan 7.
Stora Nygatan 7.

Så här kring årsskiftet är programmet för författarbesöken och de gratis boksamtalen i mysiga Gamla stans bokhandel kanske inte fullspäckat, men håll ögonen öppna för vad de hittar på 2023! Håll också koll på vad som händer på hyfsat nyöppnade samtalsscenen i lokalen intill på Stora Nygatan 7, där de har programverksamhet de flesta dagar i veckan. Mer info hittar man på gamlastansbokhandel.se och storanygatan7.se.

FÖRESTÄLLNING på turné

Den overkliga sanningen om Bob Hund

Bob Hund.
Bob Hund.

En prototyp av den tragikomiska föreställningen har tidigare satts upp på Helsingborgs Stadsteater, men nu ger sig Den overkliga sanningen om Bob Hund i mer färdigbyggd form ut på Sverigeturné. Premiären hölls redan helgen v 48, men från och med januari reser de vidare ut i landet och besöker ett gäng städer. Biljetter och info om turnéplan på unitedstage.se.

Årest soundtrack

Irène Drésel – À plein temps

Irène Drésel – À plein temps.
Irène Drésel – À plein temps.

När kulturåret ska summeras hamnar filmen Heltid på topplistan över årets bästa filmer och Irène Drésels filmmusik i topp på soundtracklistan. Drésels synthslingor driver upp pulsen till nästan hälsofarliga nivåer i högklassig socialrealism i stressigt thrillerformat. Själva filmen släpps på streaming någon av årets första månader, men musiken hittar du redan nu där du brukar hitta musik – och då under franska originaltiteln À plein temps.

Teater

Content på Folkteatern i Göteborg

Sofia Rönnegård i Content.
Sofia Rönnegård i Content.

Med föreställningen Content återförenas David Wiberg och Oskar Thunberg, som 2017 låg bakom lika hyllade som ljuvliga Här kommer alla känslorna på en och samma gång (Lumor/Unga Dramaten). Nu har de skapat en mörk framtidssaga om vår strävan efter att fylla våra liv med innehåll. Efter en premiärtur på Teater Tribunalen i Stockholm spelas den på Folkteatern i Göteborg 14–28 januari. I rollerna: Eric Stern, Eva Rexed och Sofia Rönnegård. Info och biljetter via folkteatern.se.

Arkitektur

Tham & Videgård – Om: Arkitektur på ArkDes i Stockholm

Garden House i Södertälje.
Garden House i Södertälje.

Trädhotellet i Harads, Kalmar konstmuseum och Arkitekturskolan KTH i Stockholm. De prisade och internationellt erkända arkitekterna Tham & Videgård har kommit att definiera en ny syn på svensk arkitektur. På ett 432 kvadratmeter stort glasgolv får man i ArkDes utställning Tham & Videgård – Om: Arkitektur ta del av modeller, nytagna bilder och filmer kring deras drygt tjugoåriga historia. Utställningen pågår fram till 27 augusti. arkdes.se

Dokumentärserie

The Last Movie Stars på HBO Max

The Last Movie Stars på HBO Max.
The Last Movie Stars på HBO Max.

Om man inte hunnit ta sig an dokumentärminiserien The Last Movie Stars än är det hög tid. Sex timmar om Paul Newmans och Joanne Woodwards karriärer och över 50 år långa relation! När en av parets döttrar hittade transkriptioner av Newman-intervjuer kontaktade hon skådespelaren Ethan Hawke och bad honom göra en dokumentär. Han tog i sin tur hjälp av skådespelare som Laura Linney, George Clooney och Rose Byrne för att ge liv åt materialet. hbomax.com

TV

Julfilm på SVT

James Stewart och Donna Reed i Livet är underbart.

Att det är dags för den årliga omtitten på klassiska Livet är underbart från 1946 vet ju varenda människa, men inte lika många vet att stämningen i Hasse Ekmans fina Flickan från tredje raden gör den till ett utmärkt svenskt julfilmsalternativ. Den ligger ute på SVT Play 16 december–15 januari, och går som matiné i SVT1 den 20 december. Livet är underbart sänds 21 december och finns på Play 16–30 december. svtplay.se

Digital utställning

Litteraturbanken + Sveriges Radio Drama = sant

Gunnar Björnstrand och Tora Teje i Farmor och vår herre.

I samarbete med Sveriges Radio Drama har Litteraturbanken öppnat en digital utställning med och om klassisk radioteater. Den kretsar bland annat kring Fröken Julie i regi av Alf Sjöberg, Ett drömspel (Bengt Ekerot) och Farmor och vår herre (Ingmar Bergman), och här kan man hitta pjästexter, bilder, arkivfynd och annat kringmaterial som fördjupar bilden av föreställningarna, författarna och deras tid. diktensmuseum.se/dramaklassiker

BIO

The Son

Hugh Jackman som pappan i The Son.
Hugh Jackman som pappan i The Son.

Senast regissören Florian Zeller filmatiserade en av sina egna pjäser resulterade det i hjärtslitande och flerfaldigt prisbelönade The Father, med Anthony Hopkins i en av sitt livs bästa prestationer i rollen som en pappa som försvann in i demens. Den här gången handlar det om en familj som bryts upp och en komplicerad far- och sonrelation. I huvudrollen: Hugh Jackman. Den första kritiken har varit lite sval, men jag väljer glädjen och hoppas ändå! Premiär 6 januari.

SERIE

Welcome to the Chippendales på Disney+

Welcome to the Chippendales.
Kumail Nanjiani spelar grundaren av The Chippen­dales, som inte lät något stå i vägen för ­framgång.

Den 11 januari är det premiär för serien Welcome to the Chippendales, och om man tycker att det låter lagom trevligt kan man tänka om: den baseras på true crime-boken Deadly Dance: The Chippendales Murders – Sex, Money and Murder in 1980s Los Angeles och handlar om Chippendales-grundaren Somen Banerjee som inte lät något stå mellan honom och framgång. I huvudrollen syns Kumail Nanjiani från The Big Sick. disneyplus.com