6 sevärda svenska serier och filmer på NetflixBrand logo
6 sevärda svenska serier och filmer på Netflix

Albumtips

Serpentwithfeet – Grip

Grip av Serpentwithfeet.
Grip av Serpentwithfeet.

I intervjuer har den experimentella r&b-artisten serpentwithfeet sagt att svart queernattliv gav honom en ny känsla av välkomnande och en andra uppväxt, och på sitt tredje album Grip rör han (och hans silkesröst) sig också någonstans från bögklubbarnas mörka dansgolv till mer intima utrymmen och tillbaka. Det här är ett av årets mest emotsedda album av en anledning. Release 16 februari.

Konstutställning

Harriet Backer på Nationalmuseum i Stockholm

Harriet Backer, Blått interiør, 1883.
Harriet Backer, Blått interiør, 1883.

Pionjären Harriet Backer (1845–1932) var vid sidan av Edvard Munch Norges mest betydande konstnär vid sekelskiftet 1900. Utöver det hade hon en viktig position i norskt kulturliv i en tid när kvinnors rättigheter var i förändring, och blev bland mycket annat den enda kvinnan i sin generation som var medlem av Nasjonalgalleriets inköpskommitté. I utställningen lyfts hennes konstnärliga utveckling fram tillsammans med det nyskapande och innovativa i hennes konst. Utställningen pågår 22 februari–18 augusti. nationalmuseum.se

Konstutställningstips

Assa Kauppi på GSA Gallery i Stockholm

Assa Kauppi, Reminiscence edition of 6, 2023.

I konstnären Assa Kauppis fjärde soloutställning på GSA Gallery – We Are All Here For The Funeral – presenteras en serie nya skulpturer, och vi konfronteras med en framtid där allt levande är under hot. Barnen har tyst samlats, vissa bär sorgkläder. Andra har gummistövlar och påminner om hur Kauppi själv som barn brukade letade efter grodor och grodyngel att ta med sig hem. Finns det några kvar? Utställningen pågår till den 17 februari, så snabba er så att ni inte missar! gsa.se

Teatertips

8 kvadrat på Kulturhuset Stadsteatern Husby

Sharmarke Elmi och Ahmed Berhan i 8 kvadrat.

”Känslig kärleksförklaring till pojkrummet”. 17 februari är det nypremiär för den hyllade pjäsen 8 kvadrat, som hade urpremiär våren 2023. Hiphop, brödraskap, vuxenliv och konflikter – och om att dela ett rum man kanske har växt ur. På scen: Ahmed Berhan (som också är SVT-aktuell i februari i fina filmen Hjärtat från 2018) och Sharmarke Elmi. Olof Hanson, konstnärlig ledare för Kulturhuset Stadsteatern i Husby och Vällingby, regisserar. ­kulturhusetstadsteatern.se

Musikaltips

tick, tick... BOOM! på Malmö Stadsteater + Skåne-turné i höst

tick, tick... BOOM!
tick, tick... BOOM!

Kompositören Jonathan Larsons självbiografiska rockmusikal om drömmen om det stora genombrottet blev sevärd film 2021 – och nu kommer den till Skåne i ett musikalsam­arbete mellan Malmö Stadsteater och Malmö Opera. Själv fick Larson aldrig uppleva framgången: han dog 1996, bara 35 år gammal, av en brusten kroppspulsåder innan hans musikal Rent hade hunnit få premiär. tick, tick... BOOM! spelas på Malmö Stadsteater 23 februari–23 mars, och på flera orter i Skåne 14 september–30 november. Mer info på ­malmostadsteater.se och malmoopera.se.

Biotips

All of us strangers

Andrew Scott och Paul Mescal i All of Us Strangers.

All of Us Strangers hamnade på många internationella listor över 2023 års bästa filmer, och nu har den äntligen premiär i Sverige. Två män – spelade av Paul Mescal och Andrew Scott – inleder en relation, och i samma veva kastas en av dem bokstavligen tillbaka till sitt barndomshem. Där verkar dessutom hans sedan länge döda föräldrar leva kvar. Premiär 23 februari.

Utställningstips

Broderade 1600-talstapeter på Östergötlands museum

Königsmarcks-tapeten som kallas Barndomens porträtt av Aurora Königsmarck.

De tog uppskattningsvis 34 000 timmar att brodera och fungerade både som vacker prydnad och informativ anslagstavla. Vem är gift med vem? Vilka var på festen? Det och mer kunde societeten utläsa av 1600-talstapeterna och porträtten som visas i utställningen Systrarna Amalia och Aurora – En broderad släktberättelse. Systrarna von Königsmarck hade en central roll i Stockholms kulturliv under några år, och satte bland annat upp omtalade teaterföreställningar. Utställningen pågår till den 5 maj. ostergotlandsmuseum.se

Teaterföreställning

Monstrets tid på turné

Monstrets tid, teater.
Monstrets tid.

Vid urpremiären i oktober haglade lovorden över regissören Ada Berger och Klungan-gänget Olof Wretling, Mattias Fransson och Sven Björklund. Nu är föreställningen Monstrets tid på turné över hela landet, och kommer dessutom tillbaka till Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm för nypremiär i april. Mer info: kulturhusetstadsteatern.se.

Serietips

Mr & Mrs Smith på Prime Video

Donald Glover och Maya Erskine i tv-serieversionen av Mr & Mrs Smith.

I en serievariant på filmen från 2005 har Donald Glover och Maya Erskine tagit över Brad Pitts och Angelina Jolies roller som John och Jane Smith. Premissen är också lite annorlunda: två främlingar får jobb på en spionbyrå, och inför en räcka högriskuppdrag får de nya identiteter och måste ingå ett falsk äktenskap med varandra. Serien är skapad av Glover och Francesca Sloane, som båda tidigare arbetat med serien Atlanta (se den om ni missat!). Alla åtta avsnitt finns ute nu. primevideo.com

Bioupplevelse

Hanteringen av odöda

Renate Reinsve i Hanteringen av odöda.
Renate Reinsve i Hanteringen av odöda.

Efter att som första zombiefilm någonsin ha invigt Göteborg Film Festival får filmatiseringen av John Ajvide Lindqvist roman Hanteringen av odöda vanlig biopremiär nu i februari. I regissören Thea Hvistendahls tappning utspelar sig berättelsen i Oslo, och där har hon blandat norska skådespelaress som Renate Reinsve och Anders Danielsen Lie med svenska namn som Bahar Pars. Handlingen? Sorge­processer blir avbrutna när elnätet plötsligt slås ut och de nyligen bortgångna börjar röra på sig. Urr.