10 omtalade kulturupplevelser 2023

11 jan, 2023
FotografMASAYOSHI SUKITA, NAN GOLDIN, Sören Vilks, Lukas Schulze
Kulturupplevelser 2023.
Lars von Triers mästerverk som opera, hiphopens historia spelas upp på scen och Claude Monets ­klassiska tavlor blir interaktiva. Det finns många anledningar att längta till det kommande året. Feminas kulturredaktör listar 10.
Vad är grejen med The Lost Leonardo?Brand logo
Vad är grejen med The Lost Leonardo?

Brutalt om Paris

Brutalist Paris av Blue Crown Media.
Brutalist Paris av Blue Crown Media.

Blue Crow Medias tema­kartor täcker bland annat olika städers tunnelbanenät, särskilda träd, brutalistisk arkitektur i Berlin, Boston, Buenos Aires, London, Tokyo, Seoul och många fler städer – och hela tiden dyker nytt upp. Det senaste året har till exempel en karta över viktiga platser i Londons svarta historia tillkommit. I januari kommer deras första bok ut i handeln: Brutalist Paris. Ouff-byggnader, mer än 150 foton, historia, essäer och expertis – den ser magisk ut!

bluecrowmedia.com

Gängkrigen bakom ­rubrikerna

Stockholms gängkrig - bakom rubrikerna på SVT.

Första avsnittet sändes redan den 8 januari, men i fem avsnitt till får tittarna möta frivilligorganisationerna och de boende som försöker rädda sina områden, unga kriminella, anhöriga till offren, poliser och åklagare. SVT:s serie Stock­holms gängkrig – bakom rubrikerna försöker reda ut varför pojkar och unga män skjuter ihjäl varandra, och hur det ska kunna få ett slut. För den som vill läsa på inför titten, eller kanske veta ännu mer efteråt, är SVT-reportern Diamant Salihus bok Tills alla dör måsteläsning.

Mer om Nan Goldin

All the Beauty and the Bloodshed, film om Nan Goldin.
All the Beauty and the Bloodshed, film om Nan Goldin. Premiär på bio den 13 januari.

Samtidigt som den otroliga Nan Goldin-utställningen This Will Not End Well fortfarande pågår i Stockholm har också en dokumentär om Goldin premiär. All the Beauty and the Bloodshed tar inte bara upp hennes konstnärskap, utan också hennes kamp för att få konstvärlden att sluta ta emot pengar från läkemedelsföre­tagande familjen Sackler – som tjänat miljarder på den opioidkris de skapat i USA. Filmen har bland annat vunnit pris för Bästa dokumentär på Stockholms filmfestival och Guld­lejonet i Venedig för Bästa film. Premiär på bio den 13 januari.

100 ansikten av Bowie

David Bowie fotad av Masa­yoshi Sukita.
Ett av Masa­yoshi Sukitas ikoniska foton av David Bowie.

Masayoshi Sukita. Mode- och reklamfotograf i Tokyo på 60-talet. På 70-talet dragen till New Yorks och Londons konst- och musikscen. 1972 träffade han David Bowie, och resultatet blev en lång vänskap och en mängd ikoniska bilder. 2013 kom till exempel en stor del av materialet i Victoria & Albert Museum-utställningen David Bowie is i London från honom. I slutet av januari presenteras nu mer än 100 av hans Bowie-porträtt i Bowie by Sukita – From London to Japan på Kulturhuset i Stockholm. 27 januari–augusti. kulturhusetstadsteatern.se

Efterlängtat Young Fathers

Heavy Heavy av Young Fathers, nytt album.

Den genrekryssande skotska trion Young Fathers – Alloysious Massaquoi, Kayus Bankole och G. Hastings – kommer med ett nytt album den 3 februari efter att ha varit tysta i fyra år. Heavy Heavy har de spelat in i sin källarstudio helt utan andras inblandning, och de singlar som hittills släppts låter någon del arg grime, någon del mjukt Massive Attack-artat, flera delar något helt annat. Hur det nya albumet kommer att bli är svårt att veta – men det är efterlängtat!

Upplev Monet ­interaktivt

Monet’s Garden – The Immersive Experience.
Monet’s Garden – The Immersive Experience, kommer till Malmömässan den 25 februari.

Efter att ha gjort stopp i bland annat Berlin och New York kommer utställningen Monet’s Garden – The Immersive Experience till Malmömässan den 25 februari. Genom stora projektioner, interaktiva installationer och musik får besökarna uppleva impressionisten Claude Monet (1840–1926) på nya sätt. Utställningen pågår 25 februari–28 maj, och ­biljetter finns ute redan nu. Mer info på monets-garden.se.

Fever Ray släpper nytt

Radical Romantics av Fever Ray, nytt album.

Den 10 mars släpps Karin Dreijers ­soloprojekt Fever Rays tredje fullängds­album, Radical Romantics. Det blir det första på fem år, och är delvis skrivet tillsammans med syskonet och gamla The Knife-kollegan Olof Dreijer. Också Trent Reznor och Atticus Ross – som tillsammans komponerat många av de ­senaste årens bästa elektroniska film­soundtracks – har bidragit. De singlar som redan släppts bådar gott!

Spana in hiphopens historia

Bra där! - en hiphop-historia på Uppsala Stadsteater.
Bra där! - en hiphop-historia på Uppsala Stadsteater mellan 19 april och 4 maj.

”Möjligen en klassiker i vardande faktiskt.” Bra där! – en hiphophistoria presenterades som den första svenska musikteaterföreställningen med hiphop i centrum, och om man läste recensionerna och blev ledsen över att ha missat något som verkade bra: man får en ny chans när föreställningen är tillbaka den 19 april. Affe Ashkar (bland annat Snubben lättar på sitt hjärta) regisserar och har skapat Bra där! tillsammans med Aki, Dajanko och Sai från gruppen Labyrint. Spelas fram till och med den 4 maj. uppsalastadsteater.se

von Triers mästerverk blir opera

Lars von Triers Melancholia blir opera.
Lars von Triers Melancholia blir opera.

Lars von Triers Melancholia från 2011 är ett mästerverk, och Kirsten Dunst spelade sitt livs roll som den deprimerade Justine som färskt nygift måste hantera att planeten Melancholia är på väg rakt mot jorden. I oktober blir det världs­premiär för tonsättaren Mikael Karlssons operatolkning! För librettot står Royce Vavrek, som också stod för det till operaversionen av von Triers Breaking the Waves. Bland solisterna syns och hörs sopranen Lauren Snouffer. Ges 7 oktober till 4 november. operan.se

Filmen om Lee

Lee, film om Lee Miller med Kate Winslet i huvudrollen.

Lee Miller. Den före detta fotomodellen som blev fotograferande krigskorrespondent för Vogue och täckte blitzen i London, brittiska sjuksköterskor, befrielsen av Paris, koncentrationsläger, kvinnoliv under andra världskriget – och som själv blev objektet för den ikoniska bilden där hon badar i Hitlers badkar. Nu kommer spelfilmen om hennes liv, med Kate Winslet i huvudrollen och Alexander Skarsgård som en av hennes kärlekar. Filmfotografen och dokumentärregissören Ellen Kuras står bakom kameran. Har alla förutsättningar att bli bra! Premiärdatum är inte satt.

Vad är grejen med Titanic?Brand logo
Vad är grejen med Titanic?