Feminas kulturredaktör Emma Gray Munthe tipsar om filmer, tv-serier, poddar, skivor, utställningar och föreställningar du inte får missa just nu!
Trendspaning 2021 - med Emma Gray MuntheBrand logo
Trendspaning 2021 - med Emma Gray Munthe
Toppa jaget med humorgruppen Klungan.
Toppa jaget med humorgruppen Klungan.

Teater: Toppa jaget – ­Klungan på turné

Från och med början av mars spelar humorgruppen Klungan – något av det absolut roligaste, mest tragikomiskt begåvade och bästa vi har i det här landet – Toppa jaget på Idun Umeå Folkets hus, och reser sedan vidare till Stora teatern i Göteborg och Södra Teatern i Stockholm. Föreställningen om storslagna experiment och känslan av att inte räcka till medregisseras av hyllade Carolina Frände, scenografin står konstnären Niki Lindroth von Bahr för. Får inte missas! Biljetter finns att köpa via respektive arrangörs hemsida.

Mads Mikkelsen i Thomas Vinterbergs nya film <i>En runda till</i>.
Mads Mikkelsen i En runda till.

Bio: En runda till

Thomas Vinterberg har sedan brakgenombrottet med Dogma 95-manifestet och Festen 1998 haft en ojämn karriär, där mästerverk som Jakten blandats med en hel del mindre bra filmer. En runda till ser ut att vara av det bättre slaget: på European Film Awards-galan vann den pris för bästa film, bästa regi och bästa manus, och huvudrollsinnehavaren Mads Mikkelsen vann pris för bästa skådespelare. Preliminär biopremiär 19 februari.

Helena Bergström bjuder in till talkshow på Stadsteatern i Stockholm.
Helena Bergström bjuder in till Stadsteatern i Stockholm.

Live-talkshow: Helena bjuder in

Som så många andra datum hänger de löst, men klart är att Helena Berg­s­tröm under våren kommer att leda en serie livesamtal med gäster på Stads­teatern i Stockholm. Det kommer att handla om teater, livet och andra brännande frågor – och jag hoppas på att de kommer att grotta ner sig ordentligt i yrket.

Album: John Carpenter – LostThemes III: Alive after death

Kultregissören John Carpenter har inte bara gjort sig känd för filmer som Halloween, Dimman och Flykten från New York på 70- och 80-talen – utan också för deras och flera av hans andra filmers ikoniska musik. Först 2015 släppte han sitt första album som inte var ett soundtrack, då tillsammans med sonen Cody och gudsonen Daniel Davies. Nu kommer deras tredje i serien Lost themes. Pulserande, mörk synth som visar att Carpenter knappast tappat stinget.

Konstpoddarna Bow down Woman in art och The Great women artists podcast

2xkonstpod: The great women artists ­podcast & Bow down

Podden The great women artists växte ur det oavbrutet glädjande och intresseväckande Instagramkontot med samma namn, och här pratar den (nästan löjligt) initierade konsthistorikern Katy Hessel med spännande personligheter om de kvinnliga konstnärer som betytt mest för dem. Resultatet hamnade bland annat på brittiska Vogues lista över bästa poddar 2020. Bow down har ungefär samma upplägg, lett av den lika kunniga Frieze-redaktören Jennifer Higgie. Lyssna, inspireras och lär! Finns där poddar finns.

De kommer att drunkna i sina mödrars tårar, teaterföreställning
Ur föreställningen De kommer att drunkna i sina mödrars tårar.

Teater: De kommer att drunkna i sina mödrars tårar – online och på scen

Efter inställda föreställningar filmades på publikens begäran Unga Klaras/Uppsala stadsteaters uppsättning av Johannes Anyurus Augustprisbelönade De kommer att drunkna i sina mödrars tårar. Den finns tillgänglig för streaming till och med den 31 mars, på grund av regeringens fortsatta restriktioner om max 8 personer för allmänna sammankomster och offentliga arrangemang, kommer de planerade föreställningarna av De kommer att drunkna i sina mödrars tårar på Unga Klara i februari 2021 att ställas in och flyttas till nya ersättningsdatum i höst. För regi och dramatisering står Farnaz Arbabi.

Remind me I'm not dead på Skånes Dansteater
Remind me I'm not dead.

Dans: Remind me I’m not dead på Skånes Dansteater

En ny föreställning skapad för Skånes Dansteater av koreografen Mari Carrasco, känd bland annat för uppmärksammade Girls will make you blush. Här samarbetar hon med kompositören Mikael Karlsson som har musik till både datorspel och opera bakom sig, och samarbeten med koreografen Alexander Ekman och artister som Lykke Li. Beräknad premiär i mitten av februari, och streamade föreställningar planeras så länge man inte kan ta in fysisk publik i huset. Malmö, ­18 februari–28 mars.

Frida Hyvönen
Frida Hyvönen.

Album: Frida Hyvönen – Dream of independence

Efter avbruten psykoanalys fortsatte Frida Hyvönen analysen på egen hand, och dagliga anteckningar i ett kollegieblock mynnade så småningom ut i det nya albumet Dream of independence. Konstnärskap, kärlek, vardagsliv, flockliv – och den där mäktiga rösten. Musik att möta våren med, och sjunga med högt i. Gåshud! Release den 1 mars.

Ur filmen Misbehaviour
Misbehaviour.

Streamad film: Misbehaviour

Verklighetsbaserad feelgood om veckorna som ledde upp till feminist­protesten som skapade kaos på den livesända Miss World-tävlingen i London 1970. Miljoner tittare, rubriker och löpsedlar över hela världen. En lyckad aktion, som 50 år senare omvandlats till brittiskt mys som sprider samma trivsamma värme i kroppen som varm choklad med en skvätt konjak i. Digitalt köp från och med den 15 februari, digital hyrpremiär den 1 mars.