Feminas kulturredaktör Emma Gray Munthe tipsar om filmer, tv-serier, poddar, skivor, utställningar och föreställningar du inte får missa just nu!
Fem fördelar med att läsa - enligt forskarnaBrand logo
Fem fördelar med att läsa - enligt forskarna

Film: Göteborg Film Festival i hela landet

Filmen Sweat av Magnus von Horn visas på Göteborg Film Festival
I Sweat porträtteras den polska influencern Sylwia Zając.

I år blir festivalen helt digital, men så mycket festivalkänsla som möjligt utlovas – och som jag längtar efter sådan! Ett 50-tal filmer, nya premiärer varje kväll och en ny podd där man kan få veta mer om filmerna och lyssna till intervjuer med dem som står bakom. Bland annat visas Efterskalv-regissören Magnus von Horns nya Sweat, som blev utvald till den officiella tävlingen på Cannes inställda filmfestival 2020. Festivalen pågår 29 januari–8 februari. För mer info om programmet:

Tv-serie: Specialavsnitt av Euphoria

Zendaya i tv-serien Euphoria.
Zendaya i Euphoria.

I december kom det första av två specialavsnitt av HBO:s serie Euphoria, det andra ska komma nu någon gång i början av året. Avsnitten fungerar som en bro till den efterlängtade men coronaförsenade andra säsongen, och tar vid där första slutade. 2020 vann Zendaya mer än välförtjänt en Emmy för bästa huvudroll i en dramaserie, och hennes förvandlingsnummer här är i Robert De Niro-klass! Första säsongen – där high school-elever hanterar ett kaos av droger, sex, trauma, kärlek och vänskap – finns också på HBO.

Streamat: Malcolm & Marie

Zendya som Marie och John David Washington som Malcolm i nya filmen Malcolm & Marie.
Zendya som Marie och John David Washington som Malcolm.

Apropå Zendaya och Euphoria: när andra säsongen sinkades satte skaparen av serien, Sam Levinson, igång ett annat projekt och skrev på sex dagar manuset till en långfilm som han själv beskriver som en hyllning till de stora Hollywood-romanserna, och som andra liknat vid en av mina all time favoritfilmer, Who’s afraid of Virgina Woolf?. Han fick med sig Zendaya och John David Washington, och de spelade sedan in under ett par covid-19-säkrade veckor. Jag ser verkligen fram emot att se! Premiär på Netflix 5 februari.

Podd: Elektroniskt i P2

Svenska duon Kite
Svenska duon Kite.

I Elektroniskt har man sedan starten kunnat lyssna på ny och klassisk elektronisk musik, och intervjuer med både storheter och mer obskyra pionjärer. Nu släpps några av avsnitten och ett par nyinspelade som poddar, med bland annat svenska duon Kite och synthlegendaren Jean-Michel Jarre, som fick min barnhjärna att explodera första gången jag hörde hans musik på 1980-talet. Under året släpps nya avsnitt då och då, bland annat ett med Oscarsbelönade kompositören Hildur Gu∂nadóttir. Finns i Sveriges Radio-appen och där poddar finns.

Konst: MOR! på Louisiana

Alice Neel. Ginny och Elizabeth, 1975.
Alice Neel. Ginny och Elizabeth, 1975.

She just goes a little mad sometimes. Norman Bates och hans mamma har en begränsat varm relation i Hitchcocks Psycho, och just mödraskap och mammarelationer är något de djupdyker i på Louisiana med utställningen MOR!. Skräckmammor, madonnor, bad girls. Hur har mödrarna inom konsten sett ut? Här samlas exempel från några av de största konstnärerna, och blandningen ser fantastisk ut. Utställningen pågår 28 januari–30 maj.

Filmklassiker: Körkarlen på SVT Play

Edit (Astrid Holm) och Georges (Tore Svennberg) i Körkarlen.

På nyårsdagen fyllde en av Sveriges mest ikoniska filmer 100 år: Selma Lagerlöf-filmatiseringen Körkarlen. Det firades med en visning på SVT – och den ligger kvar på SVT Play fram till slutet av januari. När filmen kom blev det publiksuccé på hemmaplan, stor uppståndelse i utlandet och än i dag räknas den som en av de största i internationell filmhistoria. Ta chansen att täppa till en filmlucka, eller att se om!

Teater: Varsel på turné

Rennie Mirro, Kayode Shekoni, Alma Eliasson Godonou och Binyam Haile i Varsel.

Detroit, 2008. En bilfabrik nära ­konkurs. I rollerna som varselhotade ­arbetare, bland andra Kayode ”Kayo” Shekoni och Rennie Mirro. Varsel hade urpremiär i USA 2016, men coronakrisen gör pjäsen akut ­hög­aktuell. Skriven av dramatikern Dominique Morisseau, regisserad av Josette Bushell-Mingo som bland annat grundat The National Black Theatre of Sweden. Om allt går som det ska åker föreställningen på turné med Riks­teatern mellan slutet av ­januari och mitten av mars. För info om turnéplan:

Digital utställning: Kvinnans sak/kvinnans plats

Föremålen på utställningen Kvinnans sak/kvinnans plats finns i Karolina Widerströms museilägenhet.
Föremålen på utställningen finns i Karolina Widerströms museilägenhet.

När historieböckerna skrivits har kvinnor ofta utelämnats, i arkiven finns stora hål. För att ändra på det har Stockholms kvinnohistoriska bland annat tagit fram en digital utställning med föremål som har koppling till kvinnor och kvinnofrågor. Klicka på läkarväskorna och upptäck Karolina Widerström, Sveriges första kvinnliga läkare. Lyssna på en podd, klicka vidare till tekannan som binder henne till pionjärpolitikern Kerstin Hesselgren. Som att trilla ner i ett kaninhål!

Queerarkiv + pod: The Swedish Archive for Queer Moving Images

Del LaGrace Volcano vid About face: Stonewall, Revolution and New Queer Art, i Chicago, 2019.

I SAQMI – The Swedish Archive for Queer Moving Images – samlas för första gången svenska queera rörliga bilder på ett och samma ställe, och målet är att tillgängliggöra och sprida historia som annars riskerar att glömmas bort. Nu startas också SAQMI Play, en digital kanal där de bland annat pratar med intressanta personligheter. Först ut var uppmärksammade fotografen Del LaGrace Volcano, som fotat queerkultur i främst London och San Francisco sedan 70-talet. Samtalet finns där poddar finns, och på: www.saqmi.se.