Trendar: BokrecensionerKändisarMusikFilm och tvLitteraturMelodifestivalen 2024

Affischen för Stockholms filmfestival upprör

13 okt, 2021 
AvAino Oxblod
FotografEvan Agostini
I november är det dags för Stockholms internationella filmfestival igen, och nu gör filmfestivalen reklam – med ett bröst.
På sina affischer syns en kvinnlig lakterande bröstvårta, något som de nu får kritik för.
– Vi har stött på patrull hos vissa annonsörer. Jag är förbluffad över det, säger Magnus Larsson, som är marknadsansvarig för festivalen.
Annons
Här går kändisarna på röda mattan under filmfestivalen i VenedigBrand logo
Här går kändisarna på röda mattan under filmfestivalen i Venedig

Den 10 till 21 november är det dags för Stockholms filmfestival igen, där 100 filmer från hela världen kommer visas. Men redan nu gör festivalen reklam för den kommande filmveckan med en affisch som har väckt oväntat motstånd.

Filmfestivalen inleds av Pedro Almodóvars film Parallella mödrar, med Penelope Cruz i huvudrollen. För att hylla filmen, som handlar om två nyblivna mödrar, och årets tema Motherhood, har Stockholms internationella filmfestival valt att marknadsföra sig med hjälp av en affisch som hämtat inspiration från just Parallella mödrar. Affischen pryds av en kvinnlig bröstvårta som lakterar, och är tänkt att pryda Stockholms gator fram till festivalen.

Redan nu har filmfestivalen dock stött på kritik och mothugg för sitt val av motiv.

Annons

– Vi har stött på patrull hos vissa annonsörer. Jag är förbluffad över det, det är ändå 2021. Vi förhandlar vidare och hoppas att affischen ska få synas på så många ställen som möjligt, säger Magnus Larsson, som är marknadsansvarig för festivalen, till Aftonbladet.

Filmfestivalens affisch.

Affischen väckte uppståndelse i Spanien

Han fortsätter:

– Årets tema på festivalen är Motherhood, så vi tyckte det var lämpligt att göra en egen take på just Almodóvars filmaffisch. När man försöker tysta kvinnors röster, är det extra viktigt att hävda denna konstnärliga frihet.

I Almodóvars hemland Spanien har filmaffischen för de nya filmen väckt uppmärksamhet. Den togs först bort från Instagram, men efter protester från både regissören och affischens skapare så valde Facebook att be om ursäkt och tillåta affischen, med hänsyn till konstnärligt värde.

– Tack alla som protesterat mot det vansinniga i att förbjuda en kvinnlig bröstvårta. Algoritmer har varken förnuft eller hjärta och ska inte få bestämma vad som är obscent, sa Almodóvar då.

Annons