Artikeln innehåller reklamlänkar

Mysig deckare och feelgood – läsning till midsommarhelgen

24 jun, 2021
Kenneth Gysing, Feminas bokredaktör, delar med sig av tre härliga böcker att läsa under midsommarhelgen.
En god bok ska man alltid ha med i väskan när man åker bort. Särskilt viktigt är det på sommaren när man har dötid på stranden. Kenneth Gysing, Feminas bokredaktör, delar med sig av tre härliga böcker att läsa under midsommarhelgen.
Linda Skugge och Kristina Sandberg – det här handlar debatten omBrand logo
Linda Skugge och Kristina Sandberg – det här handlar debatten om

Vad är väl sju sorters blomster mot tre sorters feelgood? Tänkte väl det – så här tre tips på att må bra med FEELGOOD i Midsommarhelgen!

Bokbussen kommer vid Midnatt, Sofie Axelson (Lind& Co)

Klicka på bilden för att komma direkt till boken.

Det ligger illa till för biblioteken runt om i landet och i lilla Sidbyn i Bergslagen är det direkt kris, den lilla biblioteksfilialen som är inhyst i en gammal prästgård hotas av nedläggning om de anställda inte lyckas höja nivåerna på utlåningen till omöjliga nivåer. När katastrofen till slut kommer startar byborna en hemlig undergroundrörelse för bokälskare, och bygger om en gammal dansbandsbuss till ett ambulerande bibliotek. Härlig inspirerande läsning för alla som älskar böcker, byggd på en sann historia! Läs mer och köp här. (reklamlänk)

Som i ett vykort, Sofia Rutbäck Eriksson (LB)

Santajärvi är en liten by i de tornedalska urskogarna, vacker som ett vykort, där byborna kämpar för överlevnad. Ida, uppvuxen i byn, återvänder efter många års frånvaro, möter en by där ingenting längre är som förut. Pappa Sten har förändrats, blivit som förbytt, och den lokala besöksnäringen håller på att konkurreras ut av ett smaklöst tomteland. Där finns dock en stilig entreprenör, Emil, som har planer på att bygga ett hotell i byn, som Ida charmas av. Ida ger sig in i kampen för att rädda byn, och försöker samtidigt få lite ordning på pappan igen. Fin feelgood om familjerelationer och kamp för överlevnad i glesbygd. Läs mer och köp här. (reklamlänk)

Midsommarblot, Ewa Klingberg (Historiska media)

Det är väl inte alldeles rätt att kalla Midsommarblot för feelgood, den är mer av mysdeckare, men den får en att må bra så den får vara med här ändå. Niklas vänt åter till Värnamo, där han växte upp, för att begrava pappan, ortens välkända tidningsredaktör. Pappans stora villa är full av barndomsminnen, när Niklas tömmer pappans arbetsrum hittar han en mängd gulnade klipp om ett mystiskt fall på sextiotalet, där en hästhandlare försvann spårlöst. Pappan lyckade aldrig nå fram till en lösning på gåtan, Niklas tänker att han ska göra ett försök som ett sätt att komma närmare pappan som han aldrig lärde känna ordentligt i livet. Saftiga skrönor, spännande karaktärer – och början på en serie böcker under rubriken Värnamord! Läs mer och köp här. (reklamlänk)