Då har äntligen dokumentären om Lena Nyman premiär!

18 jun, 2021
FotografTT
Dokumentären om Lena Nyman får äntligen premiär
Under Bergmanveckan får äntligen den omtalade Lena Nyman-dokumentären premiär. Feminas kulturredaktör Emma Gray Munthe tipsar om den och 9 andra filmer, tv-serier och konstutställningar du inte får missa!
Skådisar som spelat tonåringar VS när de var unga på riktigtBrand logo
Skådisar som spelat tonåringar VS när de var unga på riktigt
Ur filmen Charter
Ur prisbelönta Charter.

Film: Charter på SVT

En tvåbarnsmamma (Ane Dahl Torp) har inte fått träffa sina barn på månader och är på väg att förlora vårdnaden. I desperation för hon olovligen bort dem på en lågintensivt obehaglig charterresa. Amanda Kernells Charter var Sveriges Oscarsbidrag, och vann tidigare i år Guldbaggar för Bästa regi, Bästa kvinnliga huvudroll och Bästa foto. Välförtjänt! Premiär på SVT och SVT Play 18 juni.

Karin Mamma Andersson, About a Girl, 2005.
About a Girl, 2005.

Konst: Karin Mamma Andersson på Louisiana

”Det är vackra bilder, underliga bilder, som förför och utmanar. Hennes verk bara växer och växer i ögonen på den som tittar.” Så har konstkritikern/Louisianas vd Poul Erik Tøjner sagt om Karin Mamma Anderssons stämningstunga konst, och i juni presenteras den på museet i den första större utställningen i Danmark. 17 juni–10 oktober. www.louisiana.dk

Filmaffisch till dokumentären om Lena Nyman

Festival: Bergmanveckan på Fårö

Den 29 juni invigs min fd arbetsplats Bergmanveckan med världspremiär av den efterlängtade dokumentären om Lena Nyman. Andra programpunkter: spinoff på Sissela Benns och Jonatan Unges humorserie Skärvor av ett äktenskap, specialavsnitt av Liv Strömquists och Caroline Ringskog Ferrada-Nolis podd En varg söker sin pod och visningar i Ingmar Bergmans privata lilla bio. 29 juni–3 juli. www.bergmancenter.se

Krister Henriksson som Doktor Glas.
Krister Henriksson som Doktor Glas.

Ljudpromenad: Doktor Glas – en ljudpromenad i Stockholm

Tidigare i år vann Dramatens Doktor Glas – en ljudpromenad pris för Årets ljudinnovation för att de ”skapat dramatik så nära en liveföreställning åhöraren och publiken kan komma”. Ladda ner appen, så tar Krister Henrikssons doktor Glas dig precis när du vill till de platser i Stockholm där Hjalmar Söderbergs roman utspelar sig. Med hjälp av GPS-punkter följer texten och musiken dig, i din promenadtakt. Appen finns där appar finns, och mer info på www.dramaten.se.

Lynette Yiadom-Boakye, To improvise a mountain, 2018.

Konst: Lynette Yiadom-Boakye på Moderna Museet i Stockholm

”Jag skriver om det jag inte kan måla, och målar det jag inte kan skriva om.” I början av juli kommer den första större retrospektiva utställningen med den brittiska konstnären och författaren Lynette Yiadom-Boakye till Stockholm. Utställningen Fly In League With The Night är ett samarbete med bland annat Tate Britain och presenterar ett åttiotal målningar från konstnärens hela karriär. Ser fram emot att se! 3 juli–19 september. www.modernamuseet.se

José Leonilson, Stadens gator, 1988.
José Leonilson, Stadens gator, 1988.

Konst: José Leonilson på Malmö Konsthall

Utställningen Leonilson – Drawn: 1975–1993 utgick från Moderna Museet i Stockholm på grund av pandemin, men visas nu genom ett samarbete på Malmö Konsthall. Det är den första stora retrospektiva utställningen i Europa av den brasilianska konstnären José Leonilson (1957–1993), och spänner över hela hans konstnärliga verksamhet från tidiga målningar till de broderier han gjorde under sina sista år då han levde med aids. Utställningen är Malmö Konsthalls bidrag till World Pride 2021 i Malmö, och pågår 19 juni–10 oktober. www.konsthall.malmo.se

Crash Elle Macpherson, 2004.
Crash Elle Macpherson, 2004.

Nakenhet inom konsten har sett olika ut genom tiderna, och de utvalda fotografierna i The PhotoGallerys sommarutställning Naked är från 1950-talet och framåt. Några av de medverkande visas för första gången i Sverige, men flera stora namn finns representerade – bland andra Ellen von Unwerth, Mario Testino, Rodney Smith och Norman Parkinson. Utställningen pågår 11 juni–30 september. www.thephotogallery.se

Ur filmen <i>Khorshid</i>.

Bio: Khorshid

12-årige Ali och hans vänner försörjer sig och sina familjer genom enklare jobb och småbrott – tills de får höra talas om en nedgrävd skatt och får hopp om ett bättre liv. Khorshid har beskrivits som en humoristisk thriller med patos, och flera av de unga skådespelarna kommer själva från ett liv på gatorna. Filmen var Irans Oscarsbidrag och är regisserad av Majid Majidi som redan hade flera Oscarsnomineringar i bakfickan – och den här har kallats en av hans allra bästa. Premiär 4 juni.

Verk av Jens Fänge.
Verk av Jens Fänge.

Konst: Realism på Konsthallen Lokstallet i Strömstad

Jens Fänge, Kristina Jansson och Martin Wickström. I utställningen Realism? blandas verken av de tre konstnärerna på Konsthallen Lokstallet i Strömstad, och tanken är att skapa ett möte och samtal mellan bilderna om var det realistiska begreppet börjar och slutar. Utställningen pågår 19 juni–1 augusti.

Scarlett Johansson som Black widow.
Scarlett Johansson i Black Widow.

Bio/streamat: Black Widow

Under pandemin har man tack och lov kunnat se en hel del nytt hemma i soffan, både större och smalare filmer – men när man kan börja gå på bio (mer eller mindre) som vanligt igen längtar i alla fall jag (till en början) efter film som låter och bullrar högt och mycket och gör sig bra till popcorn. Det lär Black Widow med Scarlett Johansson göra. Premiär på bio och Premier Access på Disney+ den 9 juli.