21 dec, 2023
FotografPress
Varje månad tipsar Emma Gray Munthe om film, tv, musik, konst, podd och teater – allt du inte får missa just nu!

Teatertips januari 2024

Underdog på Malmö Stadsteater

Romanen Underdog dramatiseras.

När Underdog kom 2001 belönades Torbjörn Flygt med ett Augustpris för sin briljanta och (gapskratts)roliga roman om berättarjaget Johans uppväxt med sin syster Monika och mamma Bodil i Malmö under 1970- och 80-talen. Nu har Erik Borgeke dramatiserat romanen till en monolog, och framför den själv. Urpremiär den 21 december på Malmö Stadsteaters scen Hippo­dromen, och spelas därefter till och med den 16 mars. malmostadsteater.se

Biotips januari 2024

Monster

Filmen Monster.

Hirokazu Kore-edas vackert värmande Shoplifters blev Oscarsnominerad och vann såväl en Guldpalm som mängder av andra priser. När regissören i våras var tillbaka i Cannes passade han på att för Monster plocka hem både en Queerpalm och pris för bästa manus. Här berättar han en historia där sanningen växer fram när vi får se den genom en mammas, en lärares och en pojkes ögon. Premiär 22 december.

Streamingtips januari 2024

Women Talking

Oscarsvinnaren Women Talking går nu att streama.

Jag vill försäkra mig om att ni inte missar Sarah Polleys starkt #metoo-­inspirerade Women Talking. En grupp kvinnor i ett religiöst samhälle har blivit utsatta för övergrepp, och försöker i ett rådsmöte besluta sig för om de vill stanna och slåss, lämna samhället eller göra ingenting. Otrolig film! Finns att streama på Amazon prime. Över jul tänkte jag också ta tag i Polleys hyllade självbiografi Run Towards the Danger, där hon skriver om bland annat de egna Hollywood-erfarenheterna.

Musiktips januari 2024

Wild Nothing – Hold

Känslan av att lyssna på det bästa på Tracks-listan på 80-talet och känslan av att se lagom svår ut på ett dansgolv på 90-talet – Jack Tatums femte album under namnet Wild Nothing låter allt annat än 2023. På ett bra sätt! Ute nu.

Albumet Wild Nothing finns ute nu.

Teatertips januari 2024

Skuggan över stenbänken på Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm

Skuggan över Stenbänken går att se på Stadsteatern i Stockholm.

Få böcker påverkade mig lika starkt som Maria Gripes Skugg-serie, som startade med sekelskiftesmysteriet Skuggan över stenbänken 1982. Nu sätts den för första gången upp på en teaterscen. När regissören Sara Cronberg tidigare samarbetat med scenkonstkompaniet Bombina Bombast har de bland annat tillsammans tilldelats Thaliapriset för föreställningen Ögonvittnen – så det här kan bli bra! Spelas fram till och med den 27 januari. kulturhusetstadsteatern.se

Utställningstips januari 2024

Förlorade röster – okända levnadsöden

Med tanke på den antisemitism som sipprat fram från många håll under hösten kan det vara värt att påminna om den fina webbutställning som finns på Sveriges museum om Förintelsens webbplats: Förlorade röster – spåren efter 1945 års räddade. Där berättas om ett antal överlevande från Förintelsen som kom till Sverige men gick bort kort efter ankomst. Så här kan deras minne leva vidare, och nytt innehåll publiceras löpande på museumforintelsen.se.

Filmtips januari 2024

Paddington 2 på SVT

Våren 2021 hände något som satte filmvärlden i gungning: klassikern Citizen Kane petades ner från förstaplatsen på listan över filmerna med högst betyg på Rotten Tomatoes, där recensioner från kritiker över hela världen samlas. Filmen som tog över: Paddington 2. Nej, det är kanske inte den bästa film som någonsin gjorts, men den är varm och vänlig på det mest brittiskt charmiga sätt – och rolig för både barn och vuxna. Finns på SVT Play från och med den 15 december, både på originalspråk och svenskdubbad. svtplay.se

Sporttips januari 2024

Fotbollsåret 2023 på TV3 och Viaplay

Zećira Mušović blev hjälte och älskad av svenska folket under 2023.

SVT:s krönika om herrlandslagets insats i VM 1994 har blivit en klassiker i sammanhanget, och i år finns ju alla förutsättningar för att göra något liknande om nervdallret och gåshuden som damlandslaget bjöd på under VM i somras. Så länge kan man titta på summeringen av årets mesta landslagshändelser på både dam- och herrsidan i Fotbollsåret 2023. Sänds den 4 januari på TV3 och Viaplay, och man kan tänka sig att målvaktshjälten Zećira Mušović får extra mycket uppmärksamhet. viaplay.se

Fotoutställning januari 2024

Carrie Mae Weems på Hasselblad Center i Göteborg

Tidigare i år meddelades att Carrie Mae Weems utsetts till 2023 års mottagare av Hasselbladpriset, en ära hon delar med några av världens mest framstående fotografer. När hon i sina verk utforskat bland annat rasism och afroamerikanska erfarenheter har hon inspirerat inte bara mängder av andra inom samma yrke, utan också bildspråket hos artister som Beyoncé. Fram till den 21 januari har man chansen att se konstnärens första separatutställning i Sverige. hasselbladfoundation.org