16 mar, 2023
Gripande boktips
Här är tips på tre böcker inför helgen som förhoppningsvis griper tag och slår an både vad gäller hjärta, smärta och spänning!
Vad är grejen med Brott och straff?Brand logo
Vad är grejen med Brott och straff?

Sommartider, hej, hej!

Bara en dryg vecka kvar till dess kalendern slår över till sommartid, och lite får jag nypa mig i armen, fortfarande yr efter senaste snöstormen. Men solen lyser allt starkare och det är bara att hoppas att kung Bore inser det omöjliga i situationen och ger upp lagom till det är dags att gå upp en timme tidigare på morgnarna. I väntan därpå kan man förstås värma sig med böcker som får hjärtat att slå lite snabbare och blodet flyta lättare genom ådrorna.

Det sista konstverket, Sofia Lundberg (Forum).

Det sista konstverket, Sofia Lundberg

Hanna Stiltje tillbringar de första åren av sitt liv med morfar Knut i en liten stuga på landet. Knut är hennes trygghet i livet, han är musiker och tar med Hanna när han har spelningar på krogar i Stockholm. Knuts dotter Johanna kan själv inte ta hand om sin dotter, djupt nedgången i missbruk. Men de sociala myndigheterna tar över, tycker Hannas uppväxtmiljö är olämplig och placerar henne på fosterhem.

Föräldrasvek och fyrkantiga myndigheter till trots, Hanna växer upp, gör karriär som konstnär och blir världsberömd. Där möter vi henne i början av berättelsen, då hon ska täcka av sitt sista konstverk på Moderna Museet i Stockholm. Vad ingen vet är att hon är svårt drabbad av bröstcancer. Romanen blir till en stark tillbakablick på Hannas liv, om konstens kraft, och kärlekens.

Sofia Lundberg fick cancer.

Under skrivandet upptäckte Sofia Lundberg att hon själv drabbats av bröstcancer, och berättade i en intervju att han hon var rädd för att hon omedvetet skrivit om sin egen kommande död. Behandlingen av cancern gick dock bra, och nu är romanen här, och trots Hanna Stiltjes sjukdom, full av obändigt liv.

Sweet dreams Öxnehaga, Anna Agrell (Historiska media)

Sweet dreams Öxnehaga, Anna Agrell

Vännerna Sara och Mia växer upp i ett så kallat miljonprogramsområde, stora fyrkantiga hus utan onödiga utsmyckningar, fulla av hyresgäster, i Öxnehaga. Där ger de sig ut på äventyr tillsammans, smyger runt på byggarbetsplatser, hoppar över hustak och drömmer om märkesjeans och allt annat som tonåringar drömmer om. De har varandra, tillsammans är de oövervinnerliga, deras vänskap kommer hålla livet ut.

Trettio år senare ställs den dock på sin spets, då Mia berättar något för Sara som välter allt över ända. Starkt och gripande om vänskap och uppväxt i slutet av åttiotalet.

Bruten tystnad, Linda Castillo (Polaris)

Bruten tystnad, Linda Castillo

Inte sedan filmen Vittne till mord (1985) med Harrison Ford i huvudrollen som kriminalkommissarie, har väl kriminalhistorier utspelat sig i ”amish” miljö – ja ni vet den religiösa inriktning där medlemmarna lever som om det fortfarande vore artonhundratal, starka motståndare som de är till den tekniska utvecklingen.

Linda Castillos polischef Kate Burkholder har dock vuxit upp som amish (men lämnat rörelsen), och i nya kriminalromanen (den tredje i ordningen) hittas tre medlemmar av väl ansedda amish–familjen Slabaugh döda i en gödselgrop. Vad som till en början ser ut att vara en tragisk olycka visar efter obduktionen peka på någonting helt annat. Burkholder tar sig an fallet och stöter på mörka hemligheter under det på ytan så fridfulla amish–samhället.

Kate Burkholder är en skicklig polis, som Harrison Ford nog gärna haft vid sin sida (på sin tid). Nu har hon istället poliskommissarien John Tomasetti som nära medarbetare!

Vad är grejen med Det mest förbjudna?Brand logo
Vad är grejen med Det mest förbjudna?