En vacker dag film
Emma Gray Munthe tipsar om film, musik, teater och annan konst som du inte får missa just nu. Spana in de här kulturupplevelserna!
Vad är grejen med Breakfast at Tiffany´s?Brand logo
Vad är grejen med Breakfast at Tiffany´s?

Album: Steve Mason – Brothers & Sisters

Album: Steve Mason – Brothers & Sisters

Sedan tiden som sångare och frontfigur för musikjournalistälskade The Beta Band har Steve Mason strösslat med musikaliska referenser. Så också på femte albumet, Brothers & Sisters. Uppåt och medryckande som gospel, sånger om gemenskap som passar bra för handklapp, skränglad allsång och fuldans. Öppningslåten Mars Man passar kanske inte för någondera, men har ändå gått på loop sedan jag först hörde den. Släpps 3 mars.

Dans: Lead Us på turné med Riksteatern

Dans: Lead Us turné Riksteatern

Klubbpuls, afrokubanska influenser och laserstrålar. En häxhyllning och en dansritual om gemenskap, tillit och vänskap, med inspiration av koreografen Lisa Janbells nätter på klubbar och fester. Lead Us fortsätter på sin Riksteatern-turné, och landar i mars i Sundsvall, Kramfors, Luleå, Umeå och Älvdalen. Info om turnéplan och var man köper biljetter finns på riksteatern.se.

På Hasselblad Center i Göteborg finns just nu två utställningar värda ett besök: den nya permanenta I am the Camera och 202 människor i ett rum som hänger 11 februari–7 maj. I den förstnämnda är det fokus på fotografiets betydelse för hur vi upplever och formar kunskap om världen. I den sistnämnda finns porträtt ur Hasselbladstiftelsens samling. Kända, anonyma, förbisedda, människor med alla sorters bakgrund.

Bio: Marschen mot Rom

Bio: Marschen mot Rom

Dokumentärfilmaren Mark Cousins har bland annat gjort sig känd för de 15 timmar långa djupdykningarna i filmhistorien i (de otroliga!) serierna The Story of Film: An Odyssey och Women Make Film, som båda gått på SVT. Nu har han med hjälp av klipp och bilder från både förr och nu tagit en kusligt aktuell titt på fascismens framväxt i Italien för hundra år sedan – och på hur extremhögern nu är på frammarsch igen. Premiär 3 mars.

Bio: En vacker dag

Bio En vacker dag

Den franska regissören Mia Hansen-Løves senaste film spelades in på Fårö på grund av hennes kärlek till både miljön och öns mest kända invånare. Tyvärr blev Bergman Island – till skillnad från nästan allt annat hon gjort i filmväg – inte så lyckad, men baserat på alla lovord som strösslats över En vacker dag sedan premiären i Cannes verkar hon vara tillbaka i fin form. Premissen? Sandra (Léa Seydoux) bor med sin 8-åriga dotter och tar hand om sin sjuka pappa när hon springer på en gammal vän och känslor uppstår. Premiär 3 mars.

Konst: Lee Bul på Göteborgs konstmuseum

Konst Lee Bul Göteborgs konstmuseum

Den 11 mars öppnar den sydkoreanska konstnären – av många sedd som en av Asiens viktigaste – Lee Buls första separatutställning i Norden. Den rymmer ett urval av hennes verk från de senaste 15 åren, bland annat en svävande, tio meter lång och spegelblank zeppelinare och en skulptur tillverkad av militärt metallskrot från gränsen mellan Nord- och Sydkorea. Utställningen pågår fram till och med den 27 augusti.

Konst: Oedipus in Search of Colonus på Accelerator i Stockholm

Konst Oedipus in Search of Colonus Accelerator Stockholm

Den grekiska konstnären Loukia Alavanou har tidigare presenterats på Centre Pompidou, Palais de Tokyo och i många fler internationella sammanhang. Nu kommer hennes omtalade verk från Venedigbiennalen, Oedipus in Search of Colonus, till Stockholm och Accelerator. Där förflyttar Alavanou med hjälp av VR-teknik besökaren till en grekisk kåkstad befolkad av romer, och gör den till spelplats för en modern version av Sofokles antika drama. Pågår 11 mars–18 juni.

Arkitektur & skulptur: Sigurd Lewerentz och Petra Gipp på Skissernas museum i Lund

Sigurd Lewerentz och Petra Gipp Skissernas museum Lund

Vårens/sommarens stora utställning uppmärksammar arkitekten Sigurd Lewerentz och några av hans mest berömda byggnader, med hjälp av ritningar, modeller, fotografier och filmklipp. Till utställningen har Petra Gipp – en av dagens mest uppmärksammade svenska arkitekter – skapat två nya skulpturala verk som inspirerats av Lewerentz. Utställningen pågår 16 mars–10 september.

Teater: Irakisk Kristus – nypremiär på Teater Galeasen i Stockholm

Teater Irakisk Kristus nypremiär Teater Galeasen Stockholm

Irak och Finland. Inre och yttre exil. Litteratur, våld, krig och sex. Om man inte hann knipa biljetter senast får man en ny chans att se hyllade Irakisk Kristus när den nästan på dagen tre år efter urpremiären går en tredje vända på Teater Galeasen. 2021 fick regissören Natalie Ringler Svenska Dagbladets Thaliapris för bland annat den här uppsättningen, med motiveringen att hon ”fortsatt att skapa fantastisk ensembleteater med djärv energi som drabbar både kropp och intellekt”. Missa inte igen! Spelas 13 mars–30 april.

Album: Lisa O’Neill – All of This Is Chance

Album Lisa O’Neill All of This Is Chance

Med sin cover på Bob Dylans All the Tired Horses nådde Lisa O’Neill ut till en masspublik när den var med i den allra sista scenen av serien Peaky Blinders. Hennes förra album fick en utmärkelse för årets folkalbum i The Guardian 2019 och de som sett henne live verkar ha haft nästan religiösa upplevelser. Så roligt verkar vi inte få det i Sverige någon gång snart, men albumet All of This Is Chance gör sig bra i öronen också utan livekänsla. Ute nu.