25 aug, 2023
FotografHans Canosa
Gabrielle Zevin bok recension
Letar du efter en ny bok i höstmörkret? Här tipsar Feminas bokredaktör Kenneth Gysing om en riktigt bra bok att krypa upp i soffan med!
Kändisarnas film-och boktipsBrand logo
Kändisarnas film-och boktips

Gabrielle Zevins ”Imorgon och imorgon och imorgon” är en pärla till roman som sånär höll på att gå mig förbi i höstens digra bokflod. Efter sommaren öppnar bokförlagen alla slussar inför hösten för törstande läsare som söker tröst, lust och spänning i höst – det är lätt hänt att missa en och annan bra bok i det flödet.

Imorgon och imorgon och imorgon, Gabrielle Zevin (AB)

Imorgon och imorgon och imorgon, Gabrielle Zevin

Zevin bjuder på 450 sidor läsglädje i berättelsen om Sadie och Sam som möts i ett rum på ett barnsjukhus när de är elva år. Sadie och hennes mamma är på sjukhuset för att hälsa på Sadies syster Alice, som behandlas för leukemi. Alice, känslig och trött av sjukdomen, blir arg och börjar skälla på Sadie, då tar en sjuksyster Alice till ett rum där en pyjamasklädd pojke sitter och spelar dataspelet Nintendo. Det är Sam som har skadat foten svårt i en bilolycka, där hans mamma omkommit. Sam har i stort sett slutat prata, i sorg har han vänt världen ryggen och har allt fokus på på att spela dataspel. I den virtuella världen får man alltid en ny chans: döden är inte slutet, bara början på ett nytt spel.

Sadie som också tycker om att spela, börjar spela med Sam, gradvis öppnar han upp, i den virtuella världen kan de mötas. Både Sadie och Sam är udda barn, ”nördar” med (ska det visa sig) lysande begåvning för programmering och design av dataspel. Efter en incident på sjukhuset skiljs de dock åt i många år, men möts av en slump på en tunnelbanestation i Cambridge där Sadie studerar på MIT (Massachusetts Institute of Technology), och Sam på Harvard – där han läser matematik (men helst av allt bara vill bygga spel). Sam tar mod till sig och frågar Sadie om hon vill skapa ett spel med honom.

Zevins berättelse är en härlig hyllning till barn, ungdomar, vuxna som inte riktigt passar in i det vanliga livet – om kärlek och vänskap och fantasins betydelse i människors liv. Med Sadie och Sam öppnas dörrar till virtuella verkligheter som blivit alltmer betydelsefulla i unga människors liv, och lusten och längtan där bakom. Sadie och Sam skapar tillsammans ett spel som tar spelvärlden med storm, Gabriele Zevin har i sin tur skrivit en roman som tagit bokvärlden med storm! Det bästa av två sorters verklighetsflykt (s a s) förenade i en!