Kenneth Gysing: Därför lär det bli rubriker från bokmässan

23 sep, 2020
FotografTT
Årets bokmässa genomförs utan trängsel, för första gången sedan 1985 arrangeras mässan i digitalt format. Feminas bokredaktör skriver vad man inte får missa på årets evenemang.

Så var det dags för Bokmässan i Göteborg igen, med start nu på torsdag 23 september och fram till söndag. I år slipper man dock all trängsel, coronan ställer till det och för första gången sedan starten 1985 arrangeras hela bokfesten i digitalt format. Det är bara att koppla upp sig till bokmässans hemsida och Bokmässan Play så kan man (utan kostnad) under fyra dagar ta del av 140 digitala studiosamtal, möta 440 författare, forskare, journalister och annat löst folk. Man kan bli matt för mindre!

Lite tråkigt är det förstås att inte få ringla runt bland montrar och scener och trängas med folk och fä och välkända författare, svettas och bli trött i fötterna och spontanköpa böcker man kanske aldrig annars kommit på att köpa om inte bokförlagens representanter varit så övertygande i sin säljteknik, och kanske till och med bli bjuden på ett glas vin (trots förbud sedan förra året) lite diskret så där under bordet. Men samtidigt, att kunna hasa runt hemmavid i tofflor och morgonrock och lägga sig bekvämt i TV–soffan (eller sätta sig med datorn i knäet i läsfåtöljen), det är ju inte så dumt det heller.

Och för de som ännu inte bokat av sina hotellrum, kan det vara lämpligt att stödja det lokala näringslivet genom att fullfölja resan, följa Bokmässa via datorn på hotellrummet, och senare på kvällen ta sig till baren på hotell Park Avenue, dit ju alla som medverkar i mässan kommer förr eller senare (och det stora flertalet längtar till). Och IRL beskåda landets författarelit i dess fulla glans (en tvärlitterär upplevelse, ofta av sällan skådat slag).

Vad bjuder då Bokmässan på i år? Här följer några axplock ur det digra programmet. Ett av årets teman, i arrangemang av Läsrörelsen, är ”LÄS! LÄS! LÄS!” och det är ju en uppmaning så god som någon.

En spännande programpunkt är när partiledarna samlas på torsdag 14.30 för en livesändning under rubriken ”Vad läser ni?” Medverkar gör Annie Lööf, Ebba Busch, Nyamko Sabuni, Ulf Kristersson, Per Bolund, Mikael Damberg (som inhoppare för Stefan Löfvén, som kanske inte hunnit läsa något på länge?), Jonas Sjöstedt och Jimmie Åkesson. Med gamle Bengt Westerberg som programledare. Senast en partiledare uttalade sig som sina läsvanor var väl när Fredrik Reinfeldt berättade att han brukade koppla av med någon kriminalhistoria av Camilla Läckberg. Möjligen har dagens politiker tänkt igenom saken noga, känner allvaret i det hela, en smula oroliga för den gamla maximen, ”berätta vad du läser och jag skall säga dig vem du är!”. Rubriker lär det bli, hur som helst!

På fredag blir det ”Crimetime Afternoon Tea” med start 15.00, då är det bara att sätta på tekannan, ställa fram scones och marmelad och lyssna till när kriminalförfattarna Hans Rosenfeldt, Stina Jackson, Pascal Engman och Tina Frennstedt, diskuterar och myser över kriminell skrivteknik, mördande metoder och konsten att skrämma slag på folk utan att de slutar läsa. Här kan man också ställa frågor till författarna under sändningen.

På lördagen 15.30 blir det litterär salong med författarna Lena Andersson och Bengt Ohlsson som med programledaren Karin Pettersson, kulturchef på Aftonbladet, försöker reda ut ”Vem är samtidsmänniskan egentligen?” Det vill man ju gärna få veta.

Och på söndag 15.30 kan man höra författaren (och professorn i ekonomi) Micael Dahlen och biskop Caroline Krook prata om vad som gör oss lyckliga utifrån Dahlens bok ”En liten bok om lycka”.

Det är förstås trist att Bokmässan bara kan sändas digitalt, själv har jag varit i med stort sett alla gånger sedan jag en gång på 1900-talet första gången tog mig till Göteborg för att skriva om denna årets stora litterära höjdpunkt. Så många författare på en och samma plats, så mycket förlagsfolk, så mycket kreativ lust uttryckt samlat under ett tak. Inget går upp mot att vara där på riktigt, men det digitala alternativet är ändå så mycket bättre än att annars få ställa in. För författarna blir det förstås lite snöpligt att vara på plats, utan att ha någon publik att samverka med. Trösten där är nog ändå att få träffa en massa skrivande kollegor, och gå på en och annan middag – med iakttagande av behörig social distans (då förstås).

Men jag hoppas och håller tummarna för att Bokmässan blir på riktigt nästa år, det finns ingen bättre plats att vara på (i alla fall en gång om året, fler orkar man inte med) för den som älskar litteratur.

I avvaktan därpå – en liten lycka är i alla fall att det är bokmässa igen – om än digital – så bara koppla upp er och segla iväg i litteraturens underbara värld under ett par dagar – och glöm allt om den eländiga coronan.

Livesändningen av årets bokmässa startar den 24 september kl 08.45.