Kristian Gidlunds öde blir gripande teater i pjäsen I kroppen min.
I varje nummer av Femina tipsar Emma Gray Munthe om film, tv, musik, konst, podd och teater – allt du inte får missa just nu!
Så laddar artisterna upp inför Allsång på Skansen 2023Brand logo
Så laddar artisterna upp inför Allsång på Skansen 2023

ALBUM: Julie Byrne – The Greater Wings

Julie Byrne The Greater Wings.

Fingerplocksgitarr, harpa, synth – Julie Byrnes folk låter både framtid och dåtid. Vissa har dragit paralleller till new age, till och med liknat hennes tidigare album vid ”helande kristaller”. Det vet jag inte precis, men hennes musik har helt klart en lugnande effekt. The Greater Wings släpps den 7 juli.

PARKTEATER OCH TURNÉ: I kroppen min på Parkteatern + Riksteaterturné

Kristian Gidlund pjäs I kroppen min.

För tio år sedan dog musikern, journalisten och författaren Kristian Gidlund i cancer, bara 29 år gammal. Under sitt sista år bloggade han för hundratusentals läsare om tankarna kring livet och döden, och nu har texterna på I kroppen min blivit teater. Först blir det urpremiär i Galär­parken i Stockholm den 7 juli (fri entré!), och efter sommarens parkteater­föreställningar åker de vidare på Riksteaterturné över hela landet med premiär i Bor­länge den 12 september. Läs mer om speldatum på kulturhusetstadsteatern.se respek­tive riksteatern.se.

STADSVANDRINGAR: Kvinnohistoriska vandringar i Stockholm

Kvinnohistoriska vandringar i Stockholm.

Bor eller befinner man sig i huvudstaden under sommaren och hösten kan man passa på att gå på någon av Stockholms Kvinnohistoriskas roliga och lärorika stadsvandringar. Själv har jag redan guidats av experter i hem­biträdenas, barnmorskornas och den lesbiska aktivisten och transpionjären Eva-Lisa Bengtsons fotspår – och kan varmt rekommendera alla tre vandringar. I sommar tänker jag gå på den helt nya: Sex i city, om porr, sexklubbar och motstånd i stan. För datum och mer info: kvinnohistoriska.se.

RADIO: Skivhyllan i P3

Skivhyllan i P3.

Finns det något roligare än att få dyka ner i någons skiv- eller bokhyllor? Nej, jag tror inte det – och dessutom ger det en chans att se rakt in i deras innersta utan att vara frågvis. Den 6 juli sänds sista avsnittet för säsongen av musikprogrammet Skivhyllan i P3, där gästande artister som Icona Pop, Seinabo Sey och Jocke Åhlund fått en timme var att spela och berätta om sin favoritmusik på. Lyssna ikapp om du missat!

ALBUM: The Endless Coloured Ways The Songs Of Nick Drake

The endless coloured ways the songs of nick drake

Av det som i skrivande stund redan släppts är det (förstås) inget som är lika bra som originalen, men jag är väldigt nyfiken på resten av den här 23 låtar stora samlingen Nick Drake-covers. Artister som Fontaines D.C., Let’s Eat Grandma, Liz Phair, John Parish och Emeli Sandé är några av dem som står för nytolkningarna. Om inte annat funkar albumet The Endless Coloured Ways –The Songs Of Nick Drake som en påminnelse om att lyssna på mer Drake. Släpps den 7 juli.

BIO: Harold Frys oväntade vandring

Harold Frys oväntade vandring.

När Harold (Oscarsbelönade Jim Broadbent) får veta att en gammal kollega ligger på hospice åttio mil bort ger han sig av direkt. Till fots, utan vare sig mobil eller packning. Den brittiska filmkritikern Mark Kermode menade att Harold Frys oväntade vandring påminde om både Werner Herzog och Monty Pythons Ett herrans liv – och det låter ju helt klart lovande. Dessutom regisserar BAFTA-belönade Hettie Macdonald, som stod bakom flera avsnitt av Normala människor. Premiär 30 juni.

KONST: Androgynous ­Protection – Linda Stein på Konst­museet i Skövde

Linda Stein Konstmuseet Skövde.

Sedan 60-talet har den amerikanska feministikonen Linda Stein undersökt femininitet och maskulinitet, förtryck, makt och utan­förskap. Efter att på nära håll ha upplevt terrorattackerna mot World Trade Center 2001 började hon också arbeta med teman som förföljelse och skydd. I stora utställningen Androgynous Protection – ­hennes första soloutställning i Sverige – presenteras hennes konstnärskap på Konstmuseet i Skövde. Pågår fram till och med 10 september.

KONST: Ett delat liv – Lotte Laserstein på Moderna Museet

Ett delat liv lotte laserstein moderna museet

När Lotte Laserstein på 1920-talet avbildade en modern och ny sorts kvinna hyllades hon av tyska kritiker, men hennes plats i konstvärlden fick sitt slut när nazisterna tog makten. I stället hamnade hon här i Sverige – utan att få något större erkännande som konstnär. Först på senare tid har hon ­återupprättats och nått ut till större publik, och Ett delat liv är den hittills största utställningen med hennes konst i Norden. Pågår i Malmö till och med 1 oktober, därefter på Moderna i Stockholm 11 november–14 april 2024.

CYKEL + FILM: Vive le Tour och andra cykeldokumentärer

Vive le tour

1 juli–23 juli är det dags för cykeltävlingarnas cykeltävling: Tour de France, och därefter damtouren 23–30 juli. Är man inte den typ som sitter klistrad framför sändningarna (kul annars!) finns en hel del dokumentärer som kan öka cykel­intresset: Louis Malles kortfilm Vive le Tour (1962) är till exempel en rolig klassiker i sammanhanget, en annan är Jørgen Leths En vårdag i helvetet (1976) som ger en bra bild av helvetesloppet Paris–Roubaix. Är man mer sugen på dopingskandaler rekommenderas The Armstrong Lie (2013). Finns att se lite varstans.

2 X STREAMAD DOKUMENTÄR: Love to Love You, Donna Summer och Being Mary Tyler Moore på hbo max

Dokumentär HBO, Love to love you, Being Mary Tyler Moore
Dokumentär Love to love you, HBO Max.

Sedan ett par veckor kan man på HBO Max se dokumentärer om två olika ikoner som var för sig gjort enorma avtryck och banat väg för många andra inom sina respektive områden: artisten Donna Summer och skådespelerskan och producenten Mary Tyler Moore. I I Love to Love You, Donna Summer och Being Mary Tyler Moore får man ta del av toppar och dalar, glitter och ­personliga tragedier – och mängder av unikt arkivmaterial.