5 svenska filmer som har premiär under hösten 2022Brand logo
5 svenska filmer som har premiär under hösten 2022

SERIE

Riket Exodus på Viaplay

Riket Exodus.
De mörka krafterna är tillbaka på Rigshospitalet.

Håll i hatten, danskjävlar! Mörka krafter är i rörelse på Rigshospitalet igen, och porten till Riket har börjat öppna sig. Inför tredje säsongen av Lars von Triers kusliga kultserie från 90-talet har också de två tidigare Riket-säsongerna restaurerats och tillgängliggjorts på Viaplay. Danska och svenska stjärnor som Ghita Nørby, Nikolaj Lie Kaas, David Dencik, Mikael Persbrandt, Alexander och Stellan Skarsgård trängs i de nya avsnitten, och i von Triers värld kan (som vanligt) det mesta mellan det absurt komiska och det obehagliga hända. Längtar! Premiär 9 oktober. www.viaplay.se

ALBUM

Yeah Yeah Yeahs – Cool It Down

Yeah Yeah Yeahs.
Yeah Yeah Yeahs.

Den 30 september släpps Cool It Down, Yeah Yeah Yeahs första skiva på nästan 10 år. Titeln är stulen från en Velvet Underground-låt, fotografen Alex Pragers omslagsbild speglar teman i musiken – och är dessutom enligt sångerskan/pianisten Karen O en perfekt illustration av hur hon mår i tider som de här. Öppningsspåret Spitting Off the Edge of the World sjunger hon tillsammans med Perfume Genius, och resultatet är old school balladpampigt medan resten av albumet lutar mer åt dansgolv. En fin återkomst!

TEATER

Orlando på ­Norrbottens­-teatern i Luleå

Orlando på ­Norrbottens­-teatern i Luleå.

Den tyske regissören Stefan Metz – känd för uppsättningar som Peer Gynt och Trettondagsafton på Göteborgs stadsteater och Mästaren och Margarita på Dramaten – sätter tänderna i Virginia Woolfs gränsöverskridande klassiker Orlando. Fjorton skådespelare på scenen, nykomponerad musik, en resa som glider genom tid och rum. Spelas 22 oktober–3 december. (Kan man inte vara på plats rekommenderar jag att ni ser eller ser om Sally Potters fantastiska filmatisering med Tilda Swinton!) www.norrbottensteatern.se

KONSERTER

Mozart & Haydn 1779 – Göteborgs­Operans orkestermusiker på turné

Mozart & Haydn 1779.
Göteborgsoperans ­orkestermusiker.

28 av Göteborgsoperans orkestermusiker åker ut på regional turné, och med sig har de tre symfonier av Mozart, Joseph Haydn och Michael Haydn – alla komponerade år 1779. Efter premiären den 12 oktober på Stadsteatern i Skövde kulturhus åker de vidare till Hebeteatern Folkets Hus i Trollhättan (26 oktober) och Dergårdsteatern i Lerum (28 oktober). Mer info på www.opera.se.

KONSTBOK/PODD/INSTAGRAMKONTO

The Story of Art Without Men

The Story of Art Without Men av Katy Hessel.

Konsthistorikern Katy Hessels podd The Great Women Artists växte fram ur hennes helt oumbärliga Instagram­­-k­onto med samma namn, och nu har projektet blommat ut till en hel bok: The Story of Art Without Men. Där lyfter hon kvinnliga konstnärskap från de senaste 500 åren, utmanar kanon och vänder på perspektiv. Alltid otroligt kunnig, aldrig­ ­onödigt svår eller akademisk. En utmärkt present/julklapp till dig själv eller någon annan!

SERIE

This England på Viaplay

This England.
This England serie på Viaplay.

Regissören Michael Winterbottom är mer produktiv, svingar mer mellan genrer och har högre verkshöjd än de flesta. Med hysteriskt roliga The Trip-trilogin roar han, i politiska filmer som In This World rasar han. I miniserien This England tar han sig an Boris Johnson – spelad av Kenneth Branagh! – och premiärministerns första kaosartade månader, med både pandemi och Brexit att hålla ordning på. Men berättelserna från slitande forskare, läkare, sjuksköterskor och drabbade får lika stor plats som Johnsons, och Winterbottom själv ser serien som en form av pandemidagbok. Finns ute nu! www.viaplay.se

TEATER

Helen och Agnes på Göteborgs Stadsteater

Anna Bjelkerud och Hannah Alem Davidson.

Ett kammarspelsintimt samtal två kvinnor emellan, en av dem lyssnar och den andra pratar. I rollerna: Anna Bjelkerud och Hannah Alem Davidson. Marcus Carlsson regisserar Johanna Svalbackes nyskrivna pjäs Helen och Agnes, och tidigare har samma duo samarbetat kring hyllade Shirins Vargar på Göteborgs Stadsteater och Lucia­kandidaterna på Backa Teater. Helen och Agnes spelas 14 oktober–27 oktober. www.stadsteatern.goteborg.se

BIO

Earwig

Earwig.
Earwig på bio 14 oktober.

”... a book full of sadness, madness and badness”. Så skrev The Spectator om romanen Earwig, och på den har Lucile Hadžihalilović nu gjort en (mar)drömartad film. En liten flicka får varje dag en ställning med is­tänder inmonterad i munnen av sin vårdgivare Albert, tills han en dag blir instruerad att förbereda henne för en lång resa. Hadžihalilović har tidigare gjort vackert vrickade Innocence – som ­välförtjänt fick pris för bästa film och foto på Stockholms filmfestival 2004 – och Evolution. Earwig har biopremiär 14 oktober.

TEATER

Kung mor på Teater Galeasen i Stockholm

Jenny Tunedal och Christina Ouzounidis.
Jenny Tunedal och Christina Ouzounidis.

Ett antal människor på en in­rättning, en mor och en dotter. Rädsla och väntan. Pjäsen Kung mor utgår från poeten Jenny Tunedals hyllade diktbok Rosor skador, där hon skrev om sorgearbete och en mor som försvinner in i glömska och demens. Här dramadebuterar hon, och har skrivit tillsammans med Christina Ouzounidis som också står för regin. Urpremiär 10 oktober, spelas därefter i sex veckor framåt. www.galeasen.se

BIO

Året jag slutade ­prestera och ­började onanera

Katia Winter som Hanna i Året jag slutade prestera och började onanera.

I dramakomedin Året jag slutade prestera och ­började onanera stressar Hanna (Katia Winter) fram med siktet inställt på ett andra barn med Morten. I stället blir hon dumpad – och står plötsligt utan jobb, lägenhet och bästa vän. Sedan träffar hon Liv. Insikter, pinsamheter och katastrofer, med namn som Nour El Refai, Henrik Dorsin och Bahar Pars i övriga roller. Premiär 21 oktober.