Feminas kulturredaktör Emma Gray Munthe tipsar om aktuell film, tv, musik, konst, podd och teater – allt du inte får missa just nu!
5 svenska filmer som har premiär under hösten 2022Brand logo
5 svenska filmer som har premiär under hösten 2022

Vad passar bättre än att ägna sig åt härliga kultur i höst? Missa inte de här upplevelserna!

Konsertert: Winhill/Losehill på turné

Winhill/Losehill

”Högsta internationella nivå!”, ”Årets hittills bästa album!”, ”Fullkomligt fenomenal!”. Musikjournalister älskar Umeå-bandet Winhill/Losehill, och deras trogna fans hjälpte till att crowdfunda deras tredje album The Grief som kom i somras. Nu åker de ut på turné, och i skrivande stund är spelningar i Göteborg, Uppsala, Stockholm, Lund och Umeå satta mellan 5 november och 14 december. Info om datum, spelplatser och biljettköp hittar man här.

Dans: Hammer på GöteborgsOperan

Hammer operan

Den 29 oktober är det världspremiär för ett nytt verk av internationellt hyllade Alexander Ekman: Hammer, en helkväll i två akter med hela GöteborgsOperans danskompani. Det blir hans tredje verk för dem, och här handlar det om en grupp som börjar i lekfull harmoni och osjälvisk hippietillvaro – för att sedan i akt två gå över till egoism, individualism och ensamhet. Spelas fram till och med 10 december.

Konst: Nan Goldin på Moderna Museet i Stockholm

Nan Goldin Moderna Museet
Nan Goldin, Picnic on the Esplanade Boston, 1973.

”Mina bildspel är filmer som består av stillbilder.” När Nan Goldin började sin karriär i New York på 1980-talet visade hon sina verk på biografer och filmfestivaler i musiksatta diabildspel. Moderna Museets retrospektiva This Will Not End Well blir den första som utgår från Goldins tidiga vision om hur hennes konstverk ska upplevas. 29 oktober–26 februari.

Album: Indigo Sparke – Hysteria

Indigo Sparkle Hysteria

Redan innan förra albumet Echo släppts började Hysteria rinna ur australiensiska singersongwritern Indigo Sparke, och resultatet är ett av många andra album som växt fram ur att bearbeta separationer och lagrade trauman under pandemiisoleringen, och (mindre förvånande) känslan av tappat fotfäste och en kollapsande värld utanför dörren. En längtan efter att känna tillit, hopp och stadighet. Och rösten! RÖSTEN. Gåshud. Ute nu.

Teater: Arv på Dramaten i Stockholm

Arv Dramaten

En grupp homosexuella män i New York, ett möte mellan en yngre generation som levt och lever ett liv i relativ frihet och en äldre som överlevt både aids-epidemi och förtryck. Matthew Lopez Arv är inspirerad av E.M. Forsters roman Howards End och har gjort succé både i London och på Broadway – och kommer nu i regi av Carl Johan Karlson till Dramaten. Ges som heldagsföreställning på drygt 7 timmar med matpaus, eller uppdelad i två separata föreställningar. Spelas 5 november– 28 december.

Streamat: Lasse Hallström-DUBBEL

Lasse Hallström

Den 18 november blir det efter en sväng på bio premiär på Viaplay för Lasse Hallströms Hilma, om konstnären Hilma af Klint. I samband med det släpps också Mitt liv som Lasse Hallström, en dokumentärserie i två delar om regissören som gått från ABBA-videor till Hollywood via några av svensk films roligaste filmer – En kille och en tjej, Jag är med barn och Två killar och en tjej med Magnus och Brasse. Unikt arkivmaterial och intervjuer utlovas.

Tv-serie: White Lotus på HBO Max

White Lotus
Coola Jennifer Coolidge är tillbaka i White Lotus.

Äntligen är säsong två av nattsvart roliga och obekväma White Lotus här! Tidigare i år nominerades Mike Whites serie till 20 Emmys – och vann tio, flest av alla. Den här vändan är det inte lyxresorten på Hawaii som gästerna checkar in på, utan någonstans på Sicilien. En av de skådespelare som är kvar är fantastiska Jennifer Coolidge som stal showen senast med sin ljuvligt vrickade, stenrika och trasiga figur. Finns på HBO Max nu.

Bio: She said

She Said
Carey Mulligan och Zoe Kazan.

New York Times-journalisterna Megan Twohey och Jodi Kantors grävarbete bakom Harvey Weinstein-artikeln blev tillsammans med Ronan Farrows i The New Yorker startskottet för #metoo-rörelsen. Nu har den bästsäljande boken She Said (Tystnadskontraktet på svenska) om detta också blivit film. Maria Schrader regisserar, och Carey Mulligan och Zoe Kazan spelar huvudrollerna. Ser fram emot att se! Premiär 18 november.

Bio: Skolan vid världens ände

Skolan vid världens ände
Skolan vid världens ände är den första filmen någonsin från Bhutan.

En ung lärare är hellre ute och festar än jobbar, tills han får ett ultimatum: ta jobbet som lärare i världens mest avlägsna skola eller få sparken. Som första film från Bhutan någonsin blev Skolan vid världens ände tidigare i år nominerad till en Bästa internationella film-Oscar, och kanske vägde det upp för en inspelning där teamet fick vandra till fots i bergen i en vecka innan de och de 65 packåsnorna överhuvudtaget kom fram. Premiär 18 november.

Performance: Merkurius i Umeå och Stockholm

Performance Merkurius

I den underfundiga och filosoferande koreografen Gunilla Heilborns verk samsas text, rörelse, video, bilder och komik på scenen. Med Merkurius utlovas ”teknik, underhållning och kommunikation” och ”en soloshow med cocktail – och vetenskapskansla”, och jag har på känn att det blir bra. På scen: dansaren Kristiina Viiala. Framförs 11 och 12 november på Norrlandsoperan i Umeå, och 17–20 november på MDT i Stockholm.

Vill du läsa mer om aktuella kulturupplevelser? Här är åtta svenska filmer som har premiär i höst.