22 mar, 2023
FotografKarl Nordlund
Författaren Sara Paborn har släppt ny roman.
I den nya romanen Svartstick skriver Sara Paborn skickligt om tre kvinnor kopplade till en kursgård i Dalarna. Här skriver Feminas bokredaktör om varför du inte får missa boken!
Vad är grejen med Det mest förbjudna?Brand logo
Vad är grejen med Det mest förbjudna?

Ta ut kurs i livet kan man göra på olika vis. Somliga anmäler sig till en kurs för att finna en ny kurs i livet, eller i alla fall lära sig något nytt. Det gör Paula i Sara Paborns nya roman, Svartstick (AB), som har tagit för vana att åka på åtminstone två kurser per år. Paula har lärt sig allt från att lägga mosaik och spela på klangskålar till att koka isbjörnssalva, men mest handlar det nog ändå om att komma bort från vardagen och vardagens problem några veckor. Så har ni funderat på någon kurs i sommar, häng först med Paula på hennes nya kurs, det blir garanterat en spännande kurs i att gå på kurs!

Så bra är nya boken Svartstick av Sara Paborn

Svartstick av Sara Paborn.

I Sara Paborns nya roman Svartstick möter vi tre kvinnor kopplade till en kursgård i Dalarna. Paula, 39, har anmält sig till en kurs i svartstick, en gammal teknik i sömnad där man använder sig av svart silkestråd. Kursen är hon dock inte särskilt intresserad av, hon vill bara ta paus från en relation i gungning. Då är en vecka på en kursgård perfekt, det har hon erfarenhet av sedan tidigare.

”Det långsamma tempot, schemat som inte lämnade något utrymme för egna initiativ. Maten på bestämda tider. Lojheten.”

På kursgården finns också Gunni, i övre medelåldern, som växt upp på gården med mamma Anita som jobbade i köket under femtio– och sextiotalet. Nu arbetar Gunni själv i köket, och som en alltiallo. Hon är född med en hörselnedsättning, har en komplicerad relation till mamman som hon tror aldrig har älskat henne.

Alla tre kvinnorna bär på en hemlighet som skapat djupa sår hos var och en. Men Paborn lämnar inte sina karaktärer i (svart)sticket, utan ger både dem och läsaren hopp. ”I öknen fanns arter som klarade sig utan näring och vatten i årtionden men ändå lyckades blomma. Det var en fråga om att hushålla med energi. Den svarta silkestråden knyter sinnrikt samman dessa tre kvinnoöden” – det är stilfullt författarbroderi!

Vad är grejen med Det mest förbjudna?