25 feb, 2022
FotografPexels
Hoppfulla godingar från Feminas bokredaktör Kenneth Gysing.
10 klassiska böcker och samtida succéer du borde läsaBrand logo
10 klassiska böcker och samtida succéer du borde läsa

Hej då pandemin, tänkte man, nu blir världen ljus och vacker igen.

Men så kommer Putin med nytt elände, krigshetsar mot grannlandet Ukraina, och tillvaron kommer i gungning igen. Men historien visar likväl, diktatorer komma och gå, årstiderna bestå, och mars står faktiskt och stampar i farstun, allt elände till trots. Dagarna blir ljusare, en och annan fågel har börjat ta sig ton, häromdagen drog en hackspett ett uppspelt ra–ta–ta i en trädstam. Med andra ord, det finns hopp, och hopp finns det också i följande boktips, även om det här och där ser lite dystert ut i början.

Skogen där stjärnorna slocknar, Kristin Hammel

Kristin Hammel gjorde stor succé med förra boken ”De bortglömda namnens bok”, som utspelar sig under andra världskriget där några modiga människor hjälpte judiska flyktingar fly undan nazisterna. Även nya boken ”Skogen där stjärnorna slocknar” har andra världskriget som spelplats, och med en autentisk historia i botten. I Hammels version kidnappas tvååriga Inge Jüttner från sina föräldrar vid två års ålder av en äldre judisk kvinna, Jerusza, en klärvoyant som ser saker som andra inte ser. Året är 1922, Jerusza vill rädda Inge, som hon senare kallar för Yona, från hennes föräldrar. De var ”dåliga människor” förklarar hon när Yona blivit äldre, pappan Siegfried var en av de första att gå med i nazistpartiet. Jerusza tar Yona långt in i Östeuropas vida skogar där hon växer upp och får lära sig allt om att överleva under tuffa förhållanden. När Jeruszja dör är Yona i tjugoårsåldern, en dag, året 1942, möter hon en grupp judiska flyktingar i skogen, som hon hjälper att klara sig undan nazisterna. Det är upptakten till en vindlande, spännande, romantisk och hjärtskärande historia där Yona en dag ställs ansikte mot ansikte med en nazist i hög befattning som hon omedelbart känner igen. En man som står i begrepp att avrätta en grupp nunnor.

Fyra årstider på Ivy Lane, Cathy Bramley

Tilly Parker behöver en nystart i livet. Hon vill bara bli lämnad i fred och tänker att en kolonilott vore en perfekt hobby på ensamma helger. Men de livsglada odlarna på Ivy Lanes koloniområden tänker inte låta Tilly sitta vissen i ensamhet. Fin feelgood full av växtkraft!

Biodlarens löfte, Fiona Valpy

Två parallella berättelser, om Abi som med krossat hjärta får ett sommarjobb på ett gammalt slott på franska landsbygden, och Elaine som sjuttio år tidigare sköter bikuporna i slottets trädgård under den tyska ockupatione