03 nov, 2023
FotografThron Ullberg
Zorn – Ett liv, en tid av Per Svensson recension
”Zorn visste att ta ut svängarna, både i livet och i konsten!”, skriver Kenneth Gysing. Här tycker han till om Per Svenssons nya bok Zorn – Ett liv, en tid.
Kulturfrågor med Ninna PrageBrand logo
Kulturfrågor med Ninna Prage

Konstnärer i all ära, men Anders Zorns karriär och liv överträffar det mesta. Det visar Per Svenssons nya biografi över Zorn med besked, en biografi som också blivit nominerad till årets Augustpris i kategorin fackböcker.

Zorn – Ett liv, en tid av Per Svensson

Zorn – Ett liv, en tid av Per Svensson

Svensson skriver om Zorn: ”Det finns en vanlig föreställning om vem Anders Zorn var och vad han sysslade med: Han blev rik på att måla mulliga nakna kullor; han levde på att leverera hull och hår till punschfarbröder som lystet fingrade på sina cigarrer; han var en uppgraderad pornograf med guldkantad prislista. Det menar han dock är en vrångbild. ”Hos den Zorn som erövrade världen, och en framträdande och förblivande plats i svensk konsthistoria, finns mycket lite av den fetischism som definierar det pornografiska”.

Och som Zorn erövrade världen. Vid världsutställningen i Paris 1889 fick Zorn guldmedalj för akvarellen Une Première, och i december utnämndes den ännu inte trettioårige Anders Zorn till riddare av den franska hederslegionen. Han umgicks med amerikanska presidenter, tjänade mer pengar än någon annan svensk konstnär tidigare gjort, och stod på god fot med svenska kungahuset. Det är ingen dålig karriär av en pojke som växte upp faderlös med sin mamma i Dalarna. Han hade blivit till då mamman en sommar arbetade som flasksköljare på ett bryggeri i Stockholm, pappan var en bryggerimästare av tysk härkomst, som sedan flyttade till Helsingborg och startade ett nytt bryggeri. Han hade ingen kontakt med sonen, men gav mamman ett litet underhåll. Pappan dog i strupcancer vid fyrtiotvå års ålder, då hade unge Anders Zorn börjat på Konstakademin i Stockholm. Han hade visat enastående konstnärlig talang redan vid tidig ålder, inte minst med att tälja saker med kniv. Tanken var först att han skulle bli konsthantverkare, men så började han måla akvarell – och slog världen med häpnad.

Svensson skriver fint om hur Zorn redan som tjugoåring träffar jämnåriga Emma Lamm, en ”fin” flicka med stabil borgerlig bakgrund, de förälskar sig i varandra när han får i uppdrag att måla hennes porträtt. De gifter sig så småningom och håller ihop livet ut (i både nöd och lust).

Svensson beskriver också Zorn som en ung dandy, oerhört medveten om betydelsen av att klä sig modernt, och som klagar på Emma när han tycker hon köpt en klänning som inte håller måttet, ”Klädningen på ditt sista porträtt tycker jag ej alls om, den är ej enkel nog, alldeles för mycket job nertill. Hvarför ber du mig aldrig om en hint i något så utomordentligt vigtigt.” Emma blir arg, men när Zorn kommer med en teckning på vad han tycker är en finare klänning, låter hon sy upp den.

Zorn – ett liv, en tid är en mäktig tegelsten på nästan fyrahundra sidor, och som titeln antyder också en berättelse som i stor utsträckning beskriver en tid i svensk historia – då modernismen bryter in på alla håll och kanter i kultur – och övrigt samhällsliv. För de som intresserar sig för konst, kultur, historia och inte minst saftigt historiskt skvaller om Zorns konstnärliga liv och leverne är det här oumbärlig läsning! Zorn visste att ta ut svängarna, både i livet och i konsten!