Emma Gray Munthe är tillbaka med 10 spännande kulturupplevelser för november. Tips på serier, filmer, teater och mycket mer.
6 sevärda svenska serier och filmer på NetflixBrand logo
6 sevärda svenska serier och filmer på Netflix

RADIO/PODD: Jacob Dahlins hemlighet

Jacob Dahlin.
Jacob Dahlin.

Den folkkära radio- och tv-stjärnan Jacob Dahlin förändrade svensk nöjesjournalistik för alltid, bland annat med intervjuprogrammet Jacobs stege dit världsstjärnorna rasslade in på 80-­talet. När han gick bort i aids 1991 hade han gömt sjukdomen för både allmänhet och vänner. Dödsorsaken förblev länge hemlig, och han begravdes snabbt utan att vännerna ens fick veta var. I P4-dokumentären Jacob Dahlins hemlighet visar det sig att det fanns mer som vännerna inte visste. Finns där poddar finns.

Headhunter, 2009.
Headhunter, 2009.

När fotografen och konst­nären Denise Grünstein gick bort i somras blev det redan planerade retrospektivet på Artipelag i Gustavs­berg i stället en minnesutställning. I ­Efter­mäle läggs tyngdpunkten på den del av hennes karriär som sträckte sig mellan det konstnärliga genombrottet i den ban­brytande utställningen Bländande bilder på Fotografiska museet 1981 och Grünsteins sista stora konstnärliga projekt Nympheas, 2021. Pågår till och med 7 januari. ­artipelag.se

STREAMAD FILM: The Pigeon Tunnel på Apple TV+

The Pigeon Tunnel.
The Pigeon Tunnel.

Oscarsbelönade Errol Morris har tidigare gjort ­dokumentärer som The Thin Blue Line och The Fog of War. Den förra ledde till att en oskyldigt morddömd man släpptes, den senare handlade om USA:s före detta försvarsminister Robert McNamara – och båda brukar räknas till tidernas bästa dokumentärer. I nya The Pigeon Tunnel har Morris tagit sig an John le Carré och hans tidigare liv inom den brittiska underrättelsetjänsten. Rykten om ny Oscarschans går! Premiär på Apple TV+ den 20 oktober.

BIO: Miraklet i Gullspång

Miraklet i Gullspång.
Miraklet i Gullspång.

Den 27 oktober är det premiär för dokumentären Miraklet i Gullspång, en av de höstfilmer jag är mest nyfiken på. När två norska systrar ska köpa en lägenhet i Gullspång visar det sig att ägaren är en kopia av deras döda storasyster. Trailern lovar lögner, twistar och hemligheter, och filmen har beskrivits som ett kärleksbarn mellan de overklighetssvindlande dokumentärerna Three Identical Strangers och klassikern Grey Gardens. Ser fram emot att se!

KONST: Gallery Weekend Stockholm

Gallery Weekend Stockholm.
Roland Persson/GSA Gallery på Gallery Weekend i Stockholm 2021.

Gallery Weekend Stockholm rullades i gång 2019 av Svenska Galleriförbundet och Artlover Magazine, och sedan dess har evenemanget vuxit. 10–12 november är det dags för den femte upplagan, där ett 30-tal gallerier deltar och har både längre öppettider och söndagsöppet. Etablerade konstnärer och uppkomlingar, samtal, visningar, performance­uppträdanden, debatt och gallerivandringar i grupp med kunniga konstguider. Alla evenemang är gratis. Missa inte! gallery-weekend-stockholm.com

BIO: Killers of the Flower Moon

Lily Gladstone och Leonardo DiCaprio i Killers of the Flower Moon.

Oljefynd gjorde att det förut utblottade osagefolket i USA kunde leva i lyx på 1920-talet, men så började den ena efter den andra av dem att dö av svårförklarliga självmord, olyckor och sjukdomar. Parallellt med detta lades grunden till det som skulle bli FBI. Martin Scorsese har gjort film av David Granns bästsäljande, djupt chockerande och läsvärda bok Olja, pengar, mord och FBI:s födelse: Killers of the Flower Moon. Den går först en vända på bio – premiär 20 oktober – och hamnar därefter på Apple TV+.

DANS: Mozarts Requiem på Malmö Opera

Mozarts Requiem.
Mozarts Requiem.

”En dödsmässa som ­sprider livskraft i mörkret”. Mozarts Requiem i koreografi av prisbelönta Örjan Andersson hyllades vid premiären 2019 – och nu 28 oktober–11 november kommer succéföreställningen tillbaka. På ­scenografen Bente Lykke Møllers breda trappa samsas dansare från Skånes Dansteater, gäst­dansare och Malmö Operakör med verket som blev Mozarts sista. malmoopera.se

KONST: Kom som du är! … och andra ­nyförvärv på ­Skissernas Museum i Lund

Emma Kronvall, Modell till Ensamräv, 2019.

Skisser och modeller av olika slag och tekniker, många är förarbeten till nyligen genomförda projekt medan andra är äldre eller aldrig har realiserats. Skissernas Museum presenterar ett urval av de senaste sex årens nyförvärv, där bland annat Emma Kronvalls gipsmodell till Ensamräv (Karlstad, 2019) och Jockum Nordströms modeller till Triumfbåge för halta (Stockholm, 2022) visas. Utställningen pågår till 18 ­februari. skissernasmuseum.se

SERIE: Vi som valde att stanna – ny dramaserie på svt

Vi som valde att stanna ny serie på SVT.

När Ryssland invaderade Ukraina i februari 2022 valde hälften av Kievs invånare att stanna kvar. I sex separata och verklighetsinspirerade avsnitt berättas nu i Vi som valde att stanna om vanliga människors liv under invasionens första dagar – och om varför de valde att göra som de gjorde. Inspelat i Kiev under brinnande krig, med SVT som samproducent. Start 10 november.

TEATER: Himlavalvet på Örebro Teater

Elina Norén Sandberg som Sally Poppy i Himlavalvet.

England, 1759. Sally Poppy har erkänt att hon mördat en flicka, men hävdar att hon är gravid och därför inte kan hängas. En jury bestående av husmödrar ska avgöra om hon talar sanning eller ej. 15 skådespelare, nästan alla av dem kvinnor, och nästan alla av dem på scen pjäsen igenom. Lucy Kirkwoods rättegångsdrama Himlavalvet hade urpremiär på The National Theatre i London 2020, och Sverigepremiär i Västerås alldeles nyligen. Nu flyttar föreställningen vidare till Örebro. Spelas 10 ­november–9 december. orebroteater.se