Fredagsmys-låten görs om – lyfter mörka verkligheten: ”Ont i magen”

Fredagsmys-låten görs om – lyfter mörka verkligheten: ”Ont i magen”
Med en ny version av den kända reklamlåten Fredagsmys vill kvinnoorganisationen Talita uppmärksamma kampen mot sexköp.
”Fredagsmys är en klassiker synonym med mys, tv-kväll och tid ihop med familjen. Nu ger vi låten nytt liv i syfte att sätta ljus på en mörk samtida helgtradition – nämligen det faktum att 1 av 10 män i Sverige har köpt sex”, skriver Talita på Instagram.
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto

Ängeln på Malmskillnadsgatan – Elise Lindqvist har hjälpt utsatta kvinnor i 25 år

Brand logo
Ängeln på Malmskillnadsgatan – Elise Lindqvist har hjälpt utsatta kvinnor  i 25 år

Den kända reklamlåten har tidigare varit starkt förknippad med chips och snacks.

Nu har kvinnoorganisationen Talita tillsammans med reklambyrån bakom konceptet Fredagsmys valt att belysa en mycket mer allvarlig fråga till tonerna av den klassiska melodin.

”Dags för fredagsmys, hoppas inte ungarna vet, nu är det fredagsmys, jag betalar alltid diskret”, lyder delar av den nya texten som har skrivits om inför kampanjen.

– Vi vill att de här nio av tio som inte är sexköpare ska börja prata med sina vänner, grannar och kollegor. Vi vill att vanliga människor ska prata om ämnet så att det blir en medvetenhet kring de här frågorna, säger Josephine Appelqvist, en av Talitas grundare.

Kampanjen är skapad av reklambyrån Åkestam Holst och produktionsbolaget B-reel Films som gjort allt jobb pro bono.

– Vår telefon ringer framförallt fredag, lördag, söndag. Då kom idén upp, för fredagsmyset är en sån kontrast till den verklighet som vi möter varje dag, säger Josephine.

”Ont i magen”

Kampanjfilmen har publicerats i sociala medier där den hyllas för sitt viktiga budskap. Framöver kommer den också visas på tv.

”Usch vad man får ont i magen! Bra att ni belyser detta”, kommenterar en person på Instagram.

Reaktionerna har hittills enbart varit positiva, menar Josephine Appelqivst.

– Vi kan få kritik för våra kampanjer ibland för vi sticker ut hakan i en fråga som är ganska jobbig för en del att ta till sig. Hittills har det inte varit något sådant. Fler män än någonsin har delat vårat inlägg. Det är jättekul, säger hon.