Julen närmar sig med stormsteg.

Och även om många av oss har en ambition att minska antalet julklappar blir det nästan alltid ett par ändå.

Varje kvartal tar PostNord i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research fram den så kallade E-barometern för att följa trender inom den svenska e-handeln.

Enligt prognos väntas julhandeln slå nya rekord. Svenskarna väntas handla för totalt cirka 20 miljarder kronor och nästan var tredje julklapp 2017 kommer att köpas online.

Bekvämligheten är viktigast

Nästan varannan svensk tror att de kommer att köpa minst en julklapp via nätet.

Och den främsta drivkraften till näthandeln är bekvämlighet. Tidigare ansågs förmånen att slippa trängas i butiker vara en stark drivkraft, men enligt undersökningen har den orsaken tappat i placering jämfört med tidigare år.

I stället tycker julklappsköparna att det större utbudet online är ett allt viktigare skäl till att välja nätbutiker framför fysiska butiker.

Enligt E-barometern har nätshopparna dessutom en ambition att vara ute i god tid.

Fynda dina julklappar i vår webbshop! Klicka här

De flesta hoppas ha den mesta av sin julklappsshopping klar redan till den 9 december.

Den viktigaste orsaken till att köpa julklappar på internet i stället för i butik:

1. Det är enklare/bekvämare (26 procent)

2. För att slippa trängas i affärerna/julruschen (15 procent)

2. Det är billigare (15 procent)

4. Det finns ett större utbud (13 procent)

5. För att spara tid  (10 procent)

6. Varan finns inte där jag bor (9 procent)

7. Det är lättare att jämföra priser (6 procent)

8. Varan levereras direkt hem till mig (3 procent)

9. Det är långt till affären (1 procent)

9. Annat (1 procent)

Källa: E-barometern Q3

Julklappstips från vår shop!

Låga priser – snabba leveranser – fri frakt över 300 kronor

Artikeln publicerades först på Hemmets.