1. Det är ett bra mellanmål att äta efter ett träningspass
E-vitamin, selen och protein är utmärkta byggstenar för musklerna efter ett träningspass.

2. Du blir inte panikhungrig innan lunch
Tack vare äggets fett och protein håller du en stadigare blodsockerkurva timmarna innan lunch.

3. Proteinet hjälper dig att hålla vikten – eller gå ner i vikt
Flera studier har visat på äta ägg till frukost hjälper dig att hålla dig mätt länge och därmed äta mindre under resten av dagen.

Läs även: Ny studie: kvinnor behöver mer sömn än män

4. Du blir gladare och får bättre minne
I äggulan finns både selen och D-vitamin. D-vitaminet påverkar vårt humör positivt medan selen förbättrar vårt minne.

5. Det är bra föda för en billig peng
Ett ägg kostar cirka 2 kronor/styck. Med tanke på hur mycket nyttigheter ett ägg innehåller är det ett otroligt billigt livsmedel.

6. Ägg går att variera i det oändliga
Kokta ägg, omelett, stekt, äggröra, ägg på toast, pocherat ägg, pad thai – det går att variera i all oändlighet!

7. Sexlivet kan bli bättre
Ägg innehåller zink som styr sexlusten hos både män och kvinnor. Bristen på zink kan alltså leda till minskad sexlust.

Hur är det gällande kolesterolet?
– Våra analyser visar också att ägg har ett lägre kolesterol än tidigare. Men numera anser man inte att kolesterolet i ägg har så stor påverkan på våra kolesterolnivåer i blodet, har nutritionisten Iréne Mattisson, chef på risk- och nyttovärderingsavdelningen på Livsmedelsverket, tidigare sagt till MåBra.

Av: Thowe Wagner Larsson

Källor: Authority Nutrition, Nutrition research, The Health Site och Medical News Today

Foto: Colourbox

Mer lästips
Ny forskning: Ägg är dubbelt så nyttigt som vi trott
7 tecken på att du är smartare än genimsnittet
Se Lindex nya kollektion