Butikernas sortiment av olika tesorter ökar i takt med att drycken blir allt mer populär. Och liksom med allt som är populärt omgärdas även denna anrika dryck med flera olika myter. Frågan är bara om de är sanna eller falska?

Myt 1: Te ska inte drickas tillsammans med vitaminer

SANT – till viss del. Svart te gör det svårare för kroppen att ta upp bland annat järn, så särskilt för gravida kvinnor kan det vara en bra idé att inte ta te och vitaminer samtidigt.

Myt 2: Te är nyttigast utan något tillsatt

FALSKT När du tillsätter någon form av syra i te så hjälper den till att bevara flavonoiderna i teet. Dessa är antioxidanter som förknippas med teets hälsofördelar. Därför är det perfekt att lägga i en skiva citron som engelsmännen gör.

Myt 3: Örtte är samma sak som riktigt te

FALSKT Örtte, som till stor del består av blommor, frön och olika blad, är tekniskt sett inte te överhuvudtaget. Äkta te kommer från bladen av växten Camellia sinensis.

Myt 4: Drick te med måtta om du är gravid

SANT. Grön och svart te innehåller koffein, det bör gravida kvinnor undvika i större mängder. Hur mycket som motsvarar ”måttligt” är en fråga som debatteras av experter.

Myt 5: Te kan ge en allergisk reaktion

SANT. Många teer görs på blommor och delar av blommor, det kan påverka den som är allergisk. Samma sak gäller för vad du än stoppar i magen. Är du allergisk? Tänk på vad du stoppar i dig.

Myt 6: Te är bra mot halsont och förkylning

SANT. Grönt, oolong och svart te innehåller antioxidanter som har antiinflammatoriska egenskaper. Det kan hjälpa till att lindra symptomen. Varmt te kan också lindra halsont. Just varma drycker är överhuvudtaget en god idé att konsumera vid halsont, det måste inte nödvändigtvis vara te.

Myt 7: Grönt te kan ge leverskador

SANT. Enligt flera experter finns det fog för påståendet. Grönt te innehåller ett extrakt som vid hög konsumtion skulle kunna leda till leverskador. Det som det främst talas om är de produkter som är framtagna med hög andel av detta ämne, exempelvis i fråga om kosttillskott.

Källa: Mittkök.se

Läs även: Så får du i dig allt du behöver – när du äter vegetariskt