De flesta av oss börjar dagen med att få i oss något i magen. Frukost är för många en väsentlig del av dagens energiupptag men ändå äter de flesta av oss frukost på rutin. Vi äter samma frukost dag in och dag ut eftersom det är lätt, enkelt och tryggt. När var senaste gången du funderade på vad du äter på rutin – och hur det påverkar dig?

Här är några av våra vanligaste frukostar och tips på hur du kan göra dem nyttigare!

1. Bröd 

Välj istället: Rotfruktsbröd

Fördelar: Bröd har fått oförtjänt dåligt rykte. Med det sagt finns det nyttigare och mindre nyttiga varianter av frukostfavoriten och har du hälsan i fokus bör du välja ett bröd med nötter, frön och fullkorn. Eller varför inte ett rotfruktsbröd! Ett bra sätt att få i sig fiber redan till frukosten. Dessutom är den här typen av bröd riktigt gott att rosta.

Läs också >> Alla våra recept på bröd

2. Äggröra med stekt bacon

Välj istället: Rökt lax eller kalkonbacon

Fördelar: Lax är rikt på D-vitamin, magnesium och selen. Dessutom innehåller den flera nyttiga fetter, bland annat omega-3, som gör dig mätt länge. Kalkonbacon är både mer proteinrikt och smalare än vanlig bacon.

Läs också: 7 anledningar att äta ägg varje dag

3. Fruktyoghurt  

Välj istället: Naturell yoghurt med egna bär

Fördelar: De allra flesta fruktyoghurtar innehåller tillsatt socker vilket är helt onödigt att äta till frukost. Välj istället naturell yoghurt och smaksätt med färska (eller frysta!) bär.

yoghurt-blabar

4. Pannkakor med vetemjöl 

Välj istället: Bananpannkakor

Fördelar: Att vi generellt sett bör dra ner på mängden vetemjöl i vår kost är vida känt. Bananpannkakor har däremot alla rätt: det går snabbt att göra, är enkelt att förbereda, nyttigt och hur gott som helst. Ta 2-3 ägg och 1 st mosad banan. Rör samman med en gaffel. Klicka ut i plättar på en upphettad och smörad panna. Servera med färska bär och skivad banan.

5. Gröt med sylt 

Välj istället: Egen sylt med chiafrön

Fördelar: Chiafrön är rika på bland annat magnesium, fiber, protein och omega-3. Du slipper tillsatser som traditionell köpsylt innehåller och får i dig flera nyttigheter i bären du smaksätter med.

Recept >> Så enkelt gör du din egen chiasylt!

6. Fruktjuice

Välj istället: Grönsaksjuice – och gör den själv

Fördelar: Frukt är givetvis inte onyttigt i sak, men att starta dagen med ett glas fruktjuice innebär att ditt blodsocker skenar iväg. Fruktsockret tas lättare upp i juice än om du äter en frukt. Börja istället dagen med en grönsaksjuice, full av vitaminer! Om du tycker att ett glas grönsaksjuice är svårt att vänja sig vid kanske en grönsaksshot mer är din grej?

Recept >> Evelinas uppiggande superjuice

gronsaks-ujice

7. Söt müsli 

Välj istället: Egen granola utan socker

Fördelar: Det är stor skillnad på müsli och müsli. Vissa innehåller stora mängder socker medan andra är betydligt bättre. Men varför inte göra din egen och på så vis få den precis som du vill ha den? Granola är i princip samma sak som müsli fast ugnsrostad vilket många tycker ger en godare smak.

Recept >> Diadonnas nyttiga granola

8. Te med socker 

Välj istället: Björksocker

Fördelar: Det bästa alternativet är givetvis att vänja sig av med socker i teet, men ett mellanting kan vara att byta ut det vita sockret mot björksocker. Björksocker heter egentligen xylitol och innehåller 40% färre kalorier än vanligt socker, har lägre GI-värde och är dessutom snällt mot tänderna.

te-med-bjorksocker

9. Färskost med smak

Välj istället: Naturlig keso med örtsalt

Fördelar: Keso är naturligt proteinrikt och innehåller inga tillsatser. Krydda med örtsalt, basilika, chili eller varför inte citronzest?

Recept: Kesofrutti med björnbär & vanilj

kesomackor

Läs även: 11 livsmedel du trodde var onyttiga – som inte är det

Läs även: Detta händer i kroppen när du äter för lite