Ägg – är det ett komplett livsmedel som egentligen är det enda du behöver äta, eller är det en fara för ditt hjärta? Ja, frågan är bara vem som vet. Teorierna har gått från den ena ytterligheten till den andra och tillbaka och oavsett vad forskningen har sagt har det funnits olika läger med totalt skilda åsikter. Du missade säkerligen inte förra månadens ägglarm där det återigen basunerades ut att ägg ökar risken för hjärtsjukdomar. Det larmet var långt ifrån det första som fått ägg att kastas mellan hälsokost och hälsofara.

Vi människor har ätit ägg i flera tusen år, enligt forskningsinstitutet Smithsonian åtminstone sedan 5 400 fKr. Ägg är ju en supersmidig proteinkälla som varken springer eller simmar iväg när man ska fånga den, så när man väl börjat ha höns är det lätt att förstå att det blev en hit. Vi lär ha ätit ägg även innan dess, men det saknas historiska belägg för det.

Hönsfåglarna vi då använde för att få tag i ägg värpte inte i närheten av så många ägg som våra moderna höns gör och det är oklart hur tama de egentligen var på den tiden. Allt eftersom tiden gick blev äggproduktionen mer och mer organiserad och sedan 1900-talet har den utvecklats till att man kan kalla det för en industri.

Första ägglarmet kom 1968

I och med att äggproduktionen utvecklades till en industri blev också forskningen mer och mer intresserad av ägget och 1968 kom den första riktiga larmrapporten från American Heart Association. Man lutade sig mot debatterade djurstudier när man kom fram till att man inte bör äta mer än tre ägg i veckan på grund av den höga kolesterolhalten som kopplats till ökad risk för hjärt- och kärlsjukdomar. Problemet är bara att djuren man forskade på i huvudsak var växtätare och inte alls lika vana vid att smälta kolesterolhaltig mat som vi människor som är blandätare. Dessutom tittade inte studien på andra källor till kolesterol som kunde spela in.

Det går ju till exempel inte att klandra äggen för hur man har ätit dem. Om du äter stekta ägg tillsammans med bacon och korv är det ju inte säkert att det är äggets fel att du har ett högt kolesterolvärde. Bristerna till trots fortsatte ägg att ses som ett hot mot våra kolesterolvärden under flera decennier.

Nya larm om ägg möts av kritik

De larm som har kommit på senare år har också kritiserats för att ha svagheter, bland annat har en amerikansk studie som publicerades så sent som i mars i år. I den studien har man undersökt knappt 30 000 amerikaner och deras matvanor från 30 år tillbaka fram till idag.

Bland annat skriver fysioterapeuten, författaren och hälsodebattören Jacob Gudiol att det är svårt att dra slutsatser av studier där folk ska komma ihåg vad de åt för 30 år sedan. Han ser också ett problem med att man inte har räknat med annat i livet än just kosten som kan påverka hjärthälsan.

Bara för att visa hur komplex frågan är kan vi som exempel ta en jättestudie från Kina som publicerades 2018 där man följt en halv miljon personer och då såg att de som åt ägg istället hade en lägre risk för hjärtsjukdomar än de som inte åt ägg.

Det här må vara de senaste, men förmodligen inte de sista, studierna kring vår hälsa och ägg.

Äggets kolesterolinnehåll – högt men ofarligt

Att ägg innehåller kolesterol kan man däremot inte säga någonting emot. I en äggula finns omkring 190 milligram kolesterol och även om det är mycket jämfört med andra livsmedel innebär det inte några problem, enligt Livsmedelsverket. Om du är frisk och inte har någon störning i kolesterolomsättningen kommer din kropp att reglera kolesterolhalterna i kroppen när du äter mat med kolesterol genom att själv producera mindre. Du kan alltså antagligen äta flera ägg om dagen utan att det blir ett problem för dina kolesterolvärden.

Det här kan ju vara skönt att veta nu när påsken närmar sig. Ägg är nämligen ett mycket näringsrikt livsmedel som innehåller i princip alla näringsämnen man behöver förutom C-vitamin och kolhydrater. Dessutom är det klimatsmart och orsakar betydligt mindre utsläpp än både kött och mjölk.

Äggula innehåller mycket kolesterol, men det påverkar oss inte så mycket.

Äggula innehåller mycket kolesterol – men hur påverkar det oss?

7 nyttiga fakta om ägg

  • Bäst före-datumet på äggen gäller om du har äggen i rumstemperatur. Om du har äggen i kylskåp håller de många gånger längre än så.
  • Den rosa stämpeln på ägget avslöjar vilken uppfödare, vilket kläckeri, vilken producent och vilket packeri det kommer från. Det är helt enkelt en kvalitetsstämpel.
  • Om ett ägg är brunt eller vitt beror på vilken färg hönan har. Bruna hönor värper bruna ägg och vita hönor vita ägg.
  • Det är fritt fram att äta svenska ägg råa, som Rocky, eftersom de är salmonellafria. Däremot går du miste om en hel del av proteinet eftersom kroppen har svårare att ta upp det från råa ägg än från tillagade.
  • Ett äggskal från hönsägg innehåller alltid lika mycket kalcium. Det innebär att stora ägg har tunnare skal än små, och är alltså också mer ömtåliga.
  • Om du vill veta om ett ägg är kokt eller inte, lägg det på en bänk och sätt snurr på det. Ett kokt ägg snurrar fort och jämnt, men ett okokt snurrar ojämnt och långsamt.
  • Om ditt ägg är svårt att skala är det förmodligen väldigt färskt, då klibbar nämligen de olika hinnorna ihop. Hur färskt ett ägg är kan du se genom att kolla om det flyter – färska ägg flyter, äldre sjunker.

Foto: TT

Källa: CNN, Svenska ägg, Livsmedelsverket

 

Läs mer:

Lax med ägg och picklade senapsfrön

Därför bör du lägga mycket choklad i påskägget