Forskare vid University of California San Diego har upptäckt ett enzym, alltså ett ämne i kroppen, som påverkar hastigheten på kemiska reaktioner i kroppen. Detta enzym med namnet MMP-2 blockerar mättnadskänslan, enligt Sydsvenskan.

Experiment på tjocka möss

Vad forskarna upptäckt, eller åtminstone tror att de upptäckt, är att personer med för mycket av detta enzym inte inser när de borde sluta äta. Kort och gott äter du trots att du egentligen är eller åtminstone borde vara mätt. Övervikten, ja den kommer som ett brev på posten.

Forskningen har utförts på hungriga laboratoriemöss vid University of California San Diego. I sin studie slår forskarna fast att enzymet blockerar hormonet leptin. Detta hormon produceras i vår fettvävnad och har i uppgift att skicka information till hjärnan om hur stora energireserver vi har i kroppen. När vi äter så ökar produktionen av leptin och signalerna skickas till hjärnan, något som alltså enzymet sätter stopp för.

Man äter hamburgare

Det kanske inte är ditt eget fel att du äter för mycket. Bild: IBL

Medicin som stoppar övervikt

Av de möss som ingick i studien, visade det sig att det i de allra fetaste mössens kroppar bildades stora mängder MMP-2. Dessa möss fortsatte att äta och blev ännu fetare, vilket fick forskarna att slå fast att enzymet spelar kroppen och hjärnan ett fett spratt.

Förhoppningen är att människan, vars genkarta är påfallande lik musens, ska fungera på samma vis. Om så är fallet skulle forskning kunna leda till ett preparat som hindrar bildandet av enzymet och får en del av oss att släppa den feta snabbmaten. Åtminstone när vi inte är hungriga.

Men liksom med nästan all forskning så tvistar de lärde om slutsatserna även i denna frågan. Tyska forskare menar nämligen i en studie från 1994 att det i själva verket är enzymet HDAC5 som påverkar leptinets effekter på hjärnan. Andra forskare har upptäckt att tylakoider, som finns i gröna blad, stimulerar bildandet av leptin. Så fram till dess att forskarna är helt säkra på hur de ska få en del av oss att sluta äta för mycket, så är rådet att äta mycket grönt – särskilt spenat.

Källa: Sydsvenskan

FOTO: TT

Läs också:

8 nyttiga matlådor för dig som inte vill äta sallad

Så håller du dig mätt hela dagen – bästa tipsen för nyttig frukost, lunch och middag