Grönkål ligger i toppen på listan över nyttiga grönsaker – knökfull av B-, C- och K-vitamin, järn, zink och jod som den är. Den lär också vara den grönsak som innehåller mest protein. Dessutom är den fullproppad med fibrer, mineraler, antioxidanter och kalcium. En del hävdar att den till och med innehåller mer kalcium per gram än komjölk.

Än så länge hittar vi som regel färsk grönkål här i Sverige bara mellan ­oktober och februari. Och nu i december finns den nästan överallt. Så passa på. Ät den rå eller tillagad.

Visste du att…

…grönkål klarar att stå ute på åkern i ner till –20°. Den blir mildare i smaken efter några frostnätter.

…bästa förvaringen av grönkål är på kall och fuktig plats. Perfekt att ställa ut på trappan eller balkongen, annars i plastpåse i kylen där den håller sig i upp till tre veckor.

…grönkål även kallas för bladkål eller kruskål.

INSPIRERAD? RECEPT PÅ GRÖNKÅL HITTAR DU PÅ:
Grönkålschips
Grönkålspaj med valnötter
Gräddstuvad grönkål med fetaost
Grönkålstabbouleh
En grön drink med grönkål
Grönkålspesto
Grönkål med ugnsbakad lax och solrospesto

Mer läsning

Femina